اخبار, نشر هاجر

طعم تلخ مداد کتاب شد

نویسنده کتاب “طعم تلخ مداد” گفت: این کتاب شامل مجموعه داستان‌های کوتاه آموزنده است که تحت اشراف استاد مظفّر سالاری منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، رقیه زارع سخویدی نویسنده کتاب “طعم تلخ مداد” اظهار کرد: اگر معارف دینی در قالب داستان در اختیار قشر نوجوان و جوان قرار گیرد، تاثیر زیادی در عقاید و باورها ایجاد می‌کند.

وی نویسندگی در قالب داستان را بسیار اثرگذار دانست و افزود: انسان‌ها با هر داستانی که می‌خوانند، زندگی می‌کنند و آن را حسّ می‌کنند؛ بنابر این خواهشی که از دوستان طلبه دارم، آن است که حتماََ در زمینه‌ی داستان‌نویسی فعالیت کنند.

این طلبه‌ی نویسنده در خصوص سابقه نویسندگی و چگونگی علاقه‌مندی به این موضوع، اظهار کرد: از کلاس سوم دبستان، شروع به خواندن داستان کردم و علاقه به نویسندگی در من ایجاد شد و همان ایام، در یک مسابقه‌ی داستان‌نویسی شرکت کردم که انگیزه مضاعف در من ایجاد کرد.

وی ادامه داد: مرحوم پدرم در شب‌های بلند زمستان، برایمان قصه‌های شاهنامه و داستان‌های قدیمی می‌گفت و همین باعث شد زمانی که وارد حوزه علمیه شدم، مسیرم را انتخاب کنم و در کلاس‌های داستان نویسیِ استاد مظفّر سالاری که توسط مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد برگزار می‌شد، شرکت نمایم.

زارع گفت: از آن زمان به طور جدّی، به نوشتن اهتمام ورزیدم و موضوعات معارفی را، سوژه‌ی مکتوبات خود قرار دادم؛ به گونه‌ای که بعضی کتاب‌ها را به صورت گروهی و بعضاََ به صورت فردی، منتشر می‌کنم.

وی ادبیات به کار رفته در کتاب “طعم تلخ مداد” را بسیار ساده و برای استفاده همه رده‌های سِنی معرفی کرد و گفت: ما باید قالب‌ها و شکل‌ها را تغییر دهیم و از قالب‌های هنری، مدرن و جذّاب برای ارائه الگوهای تربیتی اسلامی به جوانان‌مان استفاده نماییم، که یکی از بهترین قالب‌ها، داستان‌های کوتاه، ساده و جذّاب است.

نویسنده کتاب “طعم تلخ مداد” با بیان اینکه داستان‌های کوتاه می‌توانند ارزش‌ها، اخلاقیات و مفاهیم مختلف را به خواننده منتقل کنند، افزود: داستان کوتاه به عنوان یک روش آموزشیِ موثّر، موجب انتقال افکار و احساسات و ایده‌ها می‌شود و خواننده را به تفکّر وا می‌دارد.

وی ورود به دنیای داستان و لذّت بردن از آن را در کمترین زمان، از ویژگی‌های داستان کوتاه برشمرد و گفت: داستان کوتاه به دلیل طول کم می‌تواند خواننده‌ خود را با یک پایان ناگهانی یا یک پیام عمیق، به تأمّل وا دارد و این تأثیر، غالباً در ذهن خواننده باقی می‌ماند.

رقیه زارع با اشاره به فرمایش امیرالمومنین علی علیه‌السلام که فرمود: «کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید»، گفت: انسان در همه‌ کارها، بدون تلاش و پایداری، به موفّقیت در آن کار دست نمی‌یابد؛ لذا برنامه‌ریزیِ درست و گذشتن از بسیاری از تفریحات، لازمه‌ی کار است؛ البته که باید بگویم به نظر من، لذّت بعد از خلق یک نوشته، بیش از لذّت تفریح و سرگرمی‌های دیگر است.

وی در خصوص محتوای ارائه شده در کتاب “طعم تلخ مداد” افزود: این کتاب شامل مجموعه داستان‌های کوتاه آموزنده از چند نویسنده است که هر کدام، تحت اشراف نویسنده ارجمند، استاد مظفّر سالاری آماده شده و برگرفته از خاطرات دوران زندگیِ نویسندگان آن است، به‌ گونه‌ای که تلاش شده تا به داستان‌ها جهت داده شود تا آموزنده شوند.

نویسنده “کتاب طعم تلخ مداد” با بیان اینکه این کتاب با مقدمه‌ای از استاد مظفّر سالاری، توسط نشر هاجر به زیور طبع آراسته گردیده، گفت: در این کتاب سه داستان کوتاه از بنده به نام‌های: “تسبیح”، “برای لقمه‌ای نان” و “ملک سلطان” آورده شده است.

گفتنی است، از این نویسنده، کتاب‌های دیگری چون: داستان “حکومت عشق” و “جادّه بی پایان” که به داستان زندگی شهید علی محمد مقدّم” پرداخته است نیز چاپ شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *