اخبار, زن و خانواده

داور عراقی بخش بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن: خانواده در تمدن‌ نوین اسلامی نقش محوری دارد

مهی کمال‌الدین تأکید کرد: خانواده در تمدن‌ نوین اسلامی نقش محوری دارد و همانطور که جامعه سالم با داشتن خانواده سالم شکل می‌گیرد پس فرد فرد جامعه در تشکیل اجتماعی سالم نقش دارد و در همین راستا هرکس باید از خودش شروع کند که این مسئله هم از مبانی قرآنی است؛ «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ».

مهی کمال‌الدین، داور رشته وقف و ابتدای بخش بانوان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با مرکز نشر هاجر بیان کرد: از دوران کودکی با قرآن انس پیدا کردم و با این کتاب آسمانی رشد یافتم تا زمانی که به سن جوانی رسیدم، با شرکت در دوره‌های آموزش قرآن در کربلا، حفظ قرآن را آغاز کردم و با روش‌های تلاوت صحیح قرآن کریم آشنا شدم.

این داور عراقی در پاسخ به این سؤال که «زندگی را از دریچه قرآن چگونه می‌بینید؟» اظهار کرد: طبیعتاً قرآن کریم برای انسان زندگی است و کسی که در قلب او نشانه‌ای از قرآن کریم وجود نداشته باشد، مانند خانه‌ای خراب و ویران است. یعنی قلبی که در آن ذره‌ای از آیات قرآن کریم ولو سوره‌های کوچک قرآن جای نگرفته باشد، قلب او ویران بوده و در آن نوری وجود ندارد و در ظلمات بسر می‌برد. لذا زمانی این ظلمات از بین می‌رود که قرآن کریم وارد آن قلب و انسان با قرآن مأنوس شود و در دوره‌های قرآنی شرکت کند. زیرا لذت حقیقی و سعادت واقعی با قرآن کریم میسر خواهد بود.

وی افزود: معیت و همراهی با قرآن موجب تحول انسان می‌شود و کسی که از قرآن دوری کند، انسانی بیمار است و زمانی شفا می‌یابد که با قرآن آشنا شود؛ به این وسیله در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد شد.

مهی کمال‌الدین با اشاره به مهمترین آموزه‌های قرآنی که می‌توان از آنها برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بهره برد، تصریح کرد: یکی از مهمترین آموزه‌های قرآنی در سوره مبارکه حجرات آمده است و اگر می‌خواهیم روابط خود با دیگران را توسعه دهیم، باید از آموزه‌هایی که در سوره حجرات آمده است پیروی کنیم. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لاتَجَسَّسُوا وَ لایَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحِیمٌ: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از بسيارى گمان‌ها بپرهيزيد كه پاره‏‌اى از گمان‌ها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏‌اش را بخورد که از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏‌پذير مهربان است» (حجرات/۱۲) یعنی از ظن اشتباه و نادرست باید دوری کنیم و همچنین درباره دیگران تجسس و نیز غیبت نکنیم. این آیه، آموزه‌ای قرآنی و اساسی است که دارای قوانینی برای ایجاد جامعه‌ای صالح و خوب است.

این داور قرآنی تصريح كرد: تمدن نوین اسلامی به جوامع قدرتمند مؤمن نیاز دارد و یکی از عناصر قدرت در جوامع اسلامی عدم سستی و رخوت است چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ:‌ و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد»(آل عمران/۱۳۹). خداوند سبحان مؤمن قدرتمند را دوست می‌دارد و مؤمن ضعیف را دوست ندارد. در این آیه جمله شرطی آمده است که «اگر مؤمن هستید» پس «سستى مكنيد و غمگين مشويد» بنابراین ایمان به خداوند متعال و تمسک به آموزه‌های خداوند و قرآن و پیروی از پیامبر و اهل بیت(ع)، ما را قدرتمند خواهد کرد.

کمال‌الدین درباره نقش خانواده و زنان مسلمان در تمدن نوین اسلامی گفت: خانواده در تمدن‌ نوین اسلامی نقش محوری دارد و همانطور که جامعه سالم با داشتن خانواده سالم شکل می‌گیرد پس فرد فرد جامعه در تشکیل اجتماعی سالم نقش دارد و در همین راستا هرکس باید از خودش شروع کند چنانچه این مسئله در قرآن کریم نیز ذکر شده که «…إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ: در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند…(رعد/۱۱)». یعنی باید ابتدا از خود و خانواده خود شروع کنیم.

وی افزود: نهادینه‌سازی ارزش‌ها و فرهنگ قرآنی در خانواده نیز باید با تشویق و ترغیب همراه باشد نه با ارعاب و تنبیه. ما به‌عنوان زنان و مادران در ایجاد خانواده‌ای پایبند به ارزش‌های دینی رسالتی مهم بر دوش داریم. باید برای فرزندان خود آموزه‌های قرآنی را کاربردی کنیم، اهداف نزول قرآن و هدف دین اسلام را برای آنان بیان کنیم تا خانواده‌ای اخلاق‌مدار و در نهایت جامعه‌ای سالم و صالح داشته باشیم که این خود مقدمه‌ای برای نیل به تمدن نوین اسلامی است.

چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد و امشب، دوم اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر نيز عصر امروز، دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار می‌شود و فردا پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) مشرف می‌شوند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *