تازه های نشر زن و خانواده

زنان در جهان دانشگاهی؛ دیدگاه های تطبیقی

کتاب شامل مقالاتی با رویکردهای تاریخی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی است. خط‌مشی علمی کتاب، کاربست پیوند رویکردهای رشته‌ای مختلف است: تاریخ، برای فهم چگونگی زنانه‌شدن آموزش عالی و پژوهش و نیز خط سیرها و راهبردهای پیشگامان این حوزه؛ جامعه‌شناسی، برای تحلیل‌های تاریخی-اجتماعی حرفه‌های زنان و فهم سقف شیشه‌ای موجود در آموزش عالی و پژوهش. همچنین کتاب به تحقیقات روان‌شناسی‌ اجتماعی درباره درد و رنج زنان در محیط کار و واکاوی تضادهای بین زندگی حرفه‌ای و زندگی خصوصی می‌پردازد.

بخش اول کتاب به بررسی تاریخی ورود اولین دانشجویان دختر به دانشگاه‌های فرانسوی و سپس تجربه‌های حرفه‌ای این پیشگامان می‌پردازد.
بخش دوم برحرفه‌‌های دانشگاهی زنان متمرکز است و جایگاه زنان و مسیر حرفه‌ای‌شان را در یک محیط مختلط اما نابرابر مورد پرسش قرار می‌دهد.
سرانجام، مقالات بخش سوم تأثیرات پژوهش‌های فمینیستی را بر تغییرات نهادی انجام‌گرفته در فرانسه و چند کشور دیگر بررسی می‌کند.

مترجمان در مقدمه کتاب می‌نویسند: «با خواندن این کتاب، با فهمی از فرایند زنانه‌شدن در دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم. گرچه بیشتر مقالات به تجربه زنان دانشگاهی در دانشگاه‌های اروپایی می‌پردازند اما با مقالاتی درباره تجارب زنان دانشگاهی از ابیجان و هائیتی نیز مواجه می‌شویم و همین تجربیات، ما را به فهمی از اشتراکات و نیز تفاوت‌های تجربه زنان در کشورها و حتی در درون یک کشور در رشته‌های مختلف می‌رساند»

اين كتاب توسط انتشارات پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي به چاپ رسيده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *