تازه های نشر زن و خانواده

خانواده‌درمانی (فنون و نظریات خانواده)

خانواده درمانی به عنوان یک نمونه واقعی از ساخنار و چارچوب زندگی فردی و گروهی است. در خانواده درمانی می‌توان دغدغه‌های هر یک از اعضای خانواده را مطرح نمود؛ اما این روش درمانی بیشتر بر روی کودکان مؤثر است؛ زیرا واقعیت روزمره کودکان مستقیماً تحت تأثیر بافت خانواده قرار دارد. خانواده درمانی در اواسط قرن بیستم به عنوان یک درمان مشهور شناخته شد.

روانکاوی آن‌گونه که فروید بدان شکل داده بود، نقش روابط خانوادگی در رشد شخصیت را قبول داشت؛ هر چند فنون درمانی آن فردگرا بود.«آکرمن» کسی بود که صورت‌بندی‌های روان‌کاری را در بررسی خانواده به کارگرفت و لذا یکی از بنیان‌گذاران خانواده درمانی به شمار می‌آید. «آدلر» و «سالیوان» نیز بر این حوزه رشد تاثیرگذاشته‌اند.

در خانواده درمانی رویکردهای جدید و تخصصی شکل گرفنه که عبارت‌اند از: «خانواده درمانی مبتنی بر روان تحلیلی» – «خانواده درمانی تجربیاتی» – «خانواده درمان شناختی رفتاری» – «خانواده درمانی متمرکز بر راه حل» – «خانواده درمانی ساختی» می‌باشند.ما در این کتاب توانسته‌ایم در فصل‌های جداگانه توضیحاتی گسترده‌ای در رابطه با خانواده درمانی عنوان کنیم که عبارت‌اند از: تعریف و تاریخچه خانواده – آشنایی با رویکردهای خانواده – مهارت‌های درمانی خانواده – گروه درمانی و مکاتب تثبیت شدهٔ خانواده درمانی می‌باشند.امیدواریم که توانسته باشیم کامل در این کتاب مؤثر توضیحات کلی را گفته باشیم تا شما عزیزان آگاهی‌های جدیدی را جویا شوید تا زندگی خوبی را سپری کنید.

نویسندگان این کتاب حوری علیجانی، فرناز ورشابی، یاسمن محفوظی، مهران محبیان‌فر و فاطمه منصوریان هستند و توسط انتشارات صالحیان به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *