تازه های نشر زن و خانواده

خانواده و مدیریت رسانه

کتاب «خانواده و مدیریت رسانه» به قلم حجت الاسلام محمدعلی قیصریان (متولد 1356) و وحیده حیدری به همت انتشارات حیات طیبه در 128 صفحه در سال 1399 به زیور طبع آراسته شد.

در دهه اخیر با پیشرفت فناوری های ارتباطی و ایجاد شکاف دیجیتالی بین فرزندان و والدین، خانواده ها دچار مشکل و سردرگمی شدیدی در عرصه تربیت شده اند که نتایج نامطلوبی برای آنها داشته است. از این رو، برخورداری از سواد رسانه باتوجه به سیطره همه جانبه آن یک دانش ضروری برای والدین است.

نهاد خانواده از کوچکترین و ابتدایی ترین نهادهای اجتماعی است که نقش های تربیتی مهمی را ایفا می نمایند و اساسا زیربنا و بنیاد حیات یک جامعه بستگی به نحوه عملکرد خانواده های آن جامعه دارد. این نهاد تربیتی از دیرباز تاکنون از جهات مختلف مورد توجه جامعه شناسان و متخصصان علوم تربیتی قرار گرفته است.
در گذشته والدین به راحتی نقش های تربیتی خود را ایفا می کردند و فرزندان نیز جایگاه خود را در خانواده درک می کردند و عوامل مختلف دیگر در تربیت، نقش کمتری در نحوه تربیت داشتند اما در دهه اخیر با پیشرفت فناوریهای ارتباطی و ایجاد شکاف دیجیتالی بین فرزندان و والدین، خانواده ها دچار مشکل و سردگمی شدیدی در عرصه تربیت شده اند و نتایج نامطلوبی برای آنها به ثمر داشته است.
ضروری است در این زمینه برنامه ریزی فرهنگی و تربیت اصولی در بطن خانواده صورت پذیرد و با آموزش های اصولی والدین آغاز شود. زیرا در این عصر به صورت ویژه فرزندپروری و کودک داری نیز مانند سایر فعالیت ها نیاز به آموزش دارد. بنابراین والدین باید به صورت مستمر به تمام دانش های مورد نیاز در این راستا دست پیدا کنند و تنها به داشته ها کفایت نکرده و به روز باشند. داشتن سواد رسانه با توجه به سیطره همه جانبه رسانه به یک دانش ضروری برای والدین تبدیل شده است.
این نوشتار با پشتوانه مطالعه و تحقیق با توجه به نیازی که در جامعه اسلامی دیده شده به بررسی آسیب ها و سپس به دنبال آن ارائه راهکارهایی برای مدیریت رسانه در خانواده می پردازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *