تازه های نشر زن و خانواده

دولت وعده سهم ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی را اجرا کند

دولت وعده سهم ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی را اجرا کند

معاون برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: هنوز با وعده دولت مبنی بر سهم ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی فاصله داریم که امیدواریم در سال آخر دولت دوازدهم این وعده عملی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا جواهریان معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور صبح امروز در نشست خبری هفته دولت ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله معاونت زنان گفت: یکی از اقدامات این معاونت، ثبت سامانه رصد و شاخص‌های عدالت جنسیتی در هفته دولت بود که دستگاه‌های موظف در این حوزه می‌توانند به تولید شاخص‌ها پرداخته و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند. در حال حاضر نیز ۳۱ استان کشور به این سامانه متصل هستند.

وی در خصوص حضور بانوان در بدنه دولت گفت: در ابتدای دولت دوازدهم میزان مدیران زن در دولت ۱۳.۶ درصد بود اما این رقم در حال حاضر افزایش یافته و ۱۸ معاون استاندار و ۴ سفیر زن داریم. البته این رقم کافی نیست و هنوز با وعده ۳۰ درصدی حضور زنان در بدنه دولت فاصله داریم که امیدواریم در سال آخر دولت دوازدهم این وعده عملی شود.

جواهریان تصریح کرد: در رابطه با ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، در خصوص سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده نیز این سند در ۳۱ استان تصویب شده و اطلس وضعیت زنان نیز منتشر شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان ریاست جمهوری درباره اقدامات این معاونت در خصوص تحکیم خانواده اظهار داشت: تصویب شاخص‌های خانواده با کمک هر سه قوه از جمله اقداماتی است که انجام شده و این شاخص‌ها در مرحله تهیه شناسنامه هستند. برنامه‌های آموزش قبل، حین و پس از ازدواج، اجرای طرح گفتگوی ملی خانواده، طرح سفیران خانواده و آموزش ۱۵۰ دانشجو در کانون‌های فرهنگی کشور از جمله دیگر اقدامات ما در حوزه خانواده بوده است.

وی افزود: در زمینه توان افزایی دختران نیز پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و موفق به آموزش ۷۰ هزار معلم برای آموزش کلاس‌های ورزش که برای دختران تعطیل شده بود، شدیم.

جواهریان در خصوص اقتصاد مقاومتی توضیح داد: برای ۶ هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار اشتغال‌زایی و کارآفرینی ایجاد کردیم و از زنجیره تولید تا توزیع کالا مورد حمایت قرار گرفتند. به علاوه ۳۸ هزار وام به زنان سرپرست خانوار داده شده که این رقم می‌تواند به ۸۰ هزار وام افزایش یابد. این وام‌های حمایت از اشتغال با همکاری ۷ بانک کشور پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان ریاست جمهوری در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: یکی از گروه‌های هدف ما در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی بودند که ۵ هزار و ۷۰۰ نفر از این افراد وارد چرخه بازار و اشتغال شده‌اند. آزادسازی مادران زندانی با این شعار که زندان جای مادران نیست، در قابل کمپین ارمغان اجرا شده و تعدادی از زنان جرایم غیرعمد نیز آزاده شده‌اند.

وی با اشاره به لایحه‌های تدوین شده از سوی معاونت زنان ادامه داد: مجموعاً ۱۰ لایحه از سوی معاونت زنان به دولت و مجلس ارسال شده که لایحه حمایت از کودکان، لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و غیره از جمله این موارد بوده‌اند. لایحه تأمین امنیت زنان نیز در کمیسیون اصلی دولت و در حال طی کردن مراحل خود است و به زودی به مجلس خواهد رفت.

کد خبر 5013084

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *