رابطه بین اختلاس و “بدحجابی” چیست؟!
رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه حکومتی شدن حجاب لزوما باعث بدحجابی نمیشود، گفت: اگر میخواهیم حجاب را درست کنیم باید “حیا” را گسترش دهیم، اگر ۳ هزار میلیارد اختلاس شد، باید اثرش را در حجاب پیدا کنید چون …
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علی غلامی در برنامه تلویزیونی “بدون توقف” در پاسخ به این سؤال که قبول دارید اگر از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی داشتیم، حجاب آن قدر اذیتکننده نبود، اظهار کرد: قطعاً اگر شرایط رفاهی جامعه بهتر باشد، روی دینداری مردم اثر میگذارد؛ یک جایی به طرف مقابل حق بدهیم، معتقدم بهشدت در گفتوگو با بدحجابان در جامعه کم کاریم، ما اگر که یک ادعایی را مطرح میکنیم و میگوئیم میخواهیم یک بستهای ارائه کنیم که دین و دنیا و آخرت شما را تضمین کند و بعد میبینید این وضعیت معیشت، ورزش، پارتیبازیها، ویلاها، دزدیهاست بعد از مدتی ارتباطی برقرار میکنید بین چیزی که من میگویم و آنچه که به عنوان احکام همراهش آوردم، وقتی از نظریه دین و دنیایی که من دادم، بدتان آمد ناخودآگاه از همه چیز من بدتان خواهد آمد.
وی تصریح کرد: مشکل ما این است که مسئلهای با عنوان حجاب با مشکلی با عنوان بدحجابی مواجه شده و ما میخواهیم این مسئله را از خودش حل کنیم و این اشتباه است؛ یک ملکهای داریم با عنوان حیا که باعث میشود ممنوعات شرعی و عرفی را انجام ندهیم، یکی از مصادیق حیا، عفاف است؛ عفاف یک گزاره پنجبخشی است که یکی از آنها حجاب است، یکی از آنها راه رفتن است، دیگری حرف زدن است، نگاه کردن و آرایش کردن، ما با مشکل حجاب مواجهیم باید آن را از حیا درست کنیم، حیا یعنی اینکه اختلاس نکن، دزدی نکن، دروغ نگو، این میشود حیا، اگر میخواهیم حجاب را درست کنیم باید حیا را گسترش دهیم، اگر 3 هزار میلیارد اختلاس شد، باید اثرش را در حجاب پیدا کنید چون طرف میگوید 3 هزار میلیارد خوردند بعد مشکل چند تار موی من است!
این استاد دانشگاه ادامه داد: چون معتقد است که الان اینها کلید کردند روی حجاب من! نه بدحجابی در جامعه تنها گناه است و نه بزرگترین گناه، ما باید برویم دنبال حیا، اگر میخواهید حجاب درست شود باید روی حیا سرمایهگذاری کرده و همزمان با هم هر دو را حل کنید؛ باید به آموزش حجاب پرداخت، تذکر داد، نهی از منکر کرد اما اگر فکر میکنید فقط با اینها مشکل حل میشود سخت در اشتباه هستید.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که «مشکل قانون حجاب را در کجا میدانید» یادآور شد: ما در مورد حقوق زن بهطور کلی و در خصوص حجاب بهصورت جزئی رفتیم سراغ قانونگذاری، در خصوص دفاع از حقوق زنان کلی قانون تصویب کردیم اما نتیجه این شده که آمار طلاق بالا رفته، تعداد زنان سرپرست خانوار و گرفتاریها بیشتر شده، چرا؟ چون اصلا راهحل این مسئله قانون نیست یعنی این قوانین به ضرر زنها شده، چون میخواهیم مسئله اخلاقی را قانونی حل کنیم! مثلا امام سجاد(ع) میفرمایند به زنها تکالیفشان را آموزش دهید و حقوق مردان را و به آقایان هم تکالیفشان را آموزش دهید و حقوق زنها را چون در این صورت دو بدهکار با یکدیگر زندگی خواهند کرد نه دو طلبکار، ما دقیقا برعکس این رفتار میکنیم یعنی به خانمها و آقایان حقوقشان را میگوئیم و تکالیف طرف روبهرو را و این آغاز مشکلات است.
وی همچنین عنوان کرد: قوانین حجاب باید به عنوان مرزبان باشند اما این مرز نیم درصد جامعه است باقی مشی است، آن مشی هم آموزش، گرایش و زمینهسازی رفتار است؛ ما از این غفلت کردیم و همه به سمت مرز هدایت شدند لذا همه افتادند در قالب قانون و با آنها برخورد شده، زمینهسازی بیحجابی برای این نیست که ما قانون حجاب گذاشتیم برای این است که فقط قانون حجاب گذاشتیم یعنی یک امر چند بعدی را تکبعدی نگاه کردیم.
غلامی در پاسخ به این سؤال که «مگر خدا بخشنده نیست پس چرا آن قدر در خصوص عقوبت بیحجابی در آخرت میگویند» گفت: خدا بخشنده و ارحمالراحمین است، خدای متعال خودش میفرماید از من رحیمتر نیست، از آن طرف هم میگوید من شدیدالعقابم، برای اینکه اگر خدا تنها بگوید من رحیم هستم دیگر ما هیچ چیز را رعایت نمیکنیم، از طرف دیگر هم اگر بگوید شدیدالعقابم ما میترسیم و مأیوس میشویم؛ خدا میگوید هر دو هستم تا ما امیدوار نگران شویم، یعنی دو رکعت نماز که میخوانیم از یک طرف امیدواریم که قبول کند و از یک طرف نگرانیم که قبل نشود، از طرف دیگر، ترس از خدا در واقع ترس از عمل خود ماست چون خدا ترسناک نیست. ما که از آن دنیا خبر نداریم اما خودش گفته 100 بار اگر توبه شکستی بازآ.
وی درباره اینکه «آیا حکومتی شدن باعث بدحجابی میشود،» گفت: تا حدود سال 70 هم با اینکه حجاب حکومتی بود، اما حجاب مردم هم خوب بود لذا حکومتی شدن حجاب لزوما بدحجابی ایجاد نمیکند اما اینکه آیا بهتر نیست دین از حکومت جدا باشد؟ پیغمبر(ص) همان شبی که با ایشان بیعت کردند 12 حاکم برای مدینه مشخص کرد و به محض اینکه به مدینه رسید، حکومت درست کرد یعنی دین به محض اینکه قدرت پیدا کند، حکومت درست میکند؛ پس دین نمیتواند از حکومت جدا باشد اما آیا اثری برای حکومتی شدن حجاب در بدحجابی میتوانیم پیدا کنیم؟ بله، با افرادی مواجهیم که میگویند چون از عمل بعضی از مدیران ناراضی هستیم، نارضایتیمان را با بدحجابی بروز میدهیم یعنی بدحجابی را وسیلهای میدانند تا اعتراض خودشان را به سیاستهای حکومت ابراز کنند اما آیا راه حل مشکل این است که دین را از حکومت جدا کنیم؟ نه، راه حلش این است که ببینیم حاکمیت کجا مردم را عصبانی میکند، آنجا را درست کنیم.
انتهای پیام/