اخبار, نشر هاجر, نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

شما هم شهر ساز باش، روانه بازار کتاب شد

نویسنده کتاب “شما هم شهر ساز باش” گفت: روح همدلی و انسان دوستی، تعدیل ثروتها و قدرتها و کاهش مشکلات و تقویت روحیه مشارکتی برای پاسخگویی به نیازهای گسترده فرد و جامعه در مقابله با تزاحمات اجتماعی و هجوم فرهنگ و تمدن بیگانه، تامین امنیت و رفاه، برقراری نظم اجتماعی و ارائه الگوی عملیاتی و کارآمد در شهرسازی و تقلیل مشکلات موجود و تحقق سبک زندگی اسلامی از نوآوری‌های این کتاب است.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، اعظم پورحیدر نویسنده کتاب “شما هم شهرساز باش” در گفت‌وگویی اظهار کرد: از همان ابتدا نسبت به مباحث تحقیقی و مراجعه به منابع جانبی و انجام تحقیقات و نوشتن مقالات درسی و کلاسی علاقه وافری داشته و مقاله تحقیق پایانی خود را با موضوع “بررسی علل رویگردانی از حجاب” در ابعاد مختلف با دشواری زیاد بدلیل کمبود منبع یا تکراری بودن مطالب مقالات و کتب منبع، به قلم خود جمع آوری کرده که در پنجمین دوره علامه حلی بدلیل عمده اشکالات ساختاری و ارجاعی شایسته تقدیر شد.

وی افزود: برکت کارهای فرهنگی به انجام گروهی آن است معتقدم که انجام کار به صورت گروهی و جهادی با اخلاص موجب تاثیرگذاری بیشتر، پایداری و ماندگاری آن است؛ زیرا عقل و استعداد و توانمندی جمعی، همفکری و تضارب آرا، موجب رشد شکوفایی و نوآوری و کم شدن خطا در  عملکرد، کاهش هزینه و صرفه‌جویی در وقت و زمان خواهد بود، خداوند متعال نیز به این امر اذعان دارند ” تعاونوا علی البر و تقوا”، می‌توان گفت محور اصلی در این تالیف نیز بحث کار گروهی و جمعی در ساختن محل زندگی و مدیریت و حفظ آن جهت دستیابی به محلی امن برای زندگی توام با آسایش همه اقشار اجتماع است.

پورحیدر ادامه داد:کتاب “شما هم شهرساز باش” که توسط مرکز نشر هاجر ناشر تخصصی زن وخانواده به چاپ رسیده است اساتید و بزرگان علم موضوع و مباحث این کتاب را در سطح اجتهادی می‌دانند.

نویسنده کتاب “شما هم شهرساز باش” بیان کرد: وظیفه اصلی دانشجویان و طلاب علاوه بر خودشناسی و خودسازی، جامعه سازی و نشر معارف اسلامی به بیان دیگر التزام علمی و عملی است. برای تحقق این مهم باید راههای دست یافتن و لوازم آن را در اختیار گرفت. قدم اول این است که در طول مسیر طلبگی هدف اصلی فراموش نشود، قدم بعدی برنامه ریزی برای مطالعه مفید همه جانبه و یادداشت نمودن خلاصه چکیده و عصاره آموخته‌ها به قلم خود  است (قیدوا العلم بالکتابه)، بعد عمل به آموخته‌ها در منش و روش زندگی ست که یکی از مهمترین راه‌های نشر معارف اسلامی و در آخر تبلیغ و نشر معارف الهی است

وی گفت: از نگاه مقام معظم رهبری مهمترین وظایف طلاب تبیین و بصیرت افزایی و هدایت فکری و دینی و سیاسی جامعه است. ایشان تبلیغ را مرتبه اول و درجه اول هدف نهایی آفرینش، رسیدن و رساندن به مسیر خلیفه اللهی دانستند و فرمودند” اگر تبلیغ ما متّکی به تحقیق نباشد، خنثیٰ و ابتر خواهد شد.” چه این تبلیغ عملی یا گفتاری یا نوشتاری باشد. طلاب جوان نیز برای انجام وظیفه در زمینه تبلیغ نوشتاری و امر نویسندگی باید ترس و واهمه قلم به دست گرفتن را از خود دور کنند بطور مثال هر روز 5دقیقه خود را ملزم به نوشتن مطالب و وقایع یا دغدغه فکری نمایند.

این نویسنده حوزوی گفت: مطالعه همه جانبه و مداوم با نگاه انتقادی داشته باشند. در مسیر نوشتن خود را در معرض نقد قرار دهند و اشکالات نوشتاری خود را رفع کنند. برای سهولت در امر نویسنده شدن از آموزش  مهارتهای نویسندگی  غفلت نکنند. روشهای دستیابی به منابع به روز و معتبر و نرم افزارها و نحوه استفاده از آنها را آموزش ببینند. به دنبال رشد و ارتقا علمی و مهارتی خود متناسب با علوم روز و بکارگیری آنها در مسیر تحقیق و پژوهش و نویسندگی باشند همچون هوش مصنوعی و نرم افزارهایی که در این راستا تسهیلگر است.

پورحیدر ادامه داد: مخاطب کتاب عموم مردم می‌باشند که در شهر زندگی می‌کنند و هر کدام مستنبط از بطن و متون احکام دینی، تکالیف و وظایف و سهمی در تصمیم سازی و تصمیم گیری، ساخت و  اداره و حفاظت از محیط زیست شهری به عنوان شهروند دارند. در رتبه بعدی قابل استفاده کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مرتبط با امور شهری خواهد بود.

نویسنده کتاب “شما هم شهرساز باش” گفت: دین سرلوحه زندگی اجتماعی در شهرسازی، برنامه‌ریزی و طراحی و اداره شهر قرار گیرد و حاکم و مردم به مسئولیت ها و وظایف فقه اجتماعی خود آگاه و عامل باشند، محیط زیست شهری رنگ و بوی فرهنگ و اعتقادات دینی بر خود خواهد گرفت. ثمرات تعامل با شهری که بر مبنای باورها و ارزشها ساخته شده بر زندگی فرد و نسلهای بعد انکار ناپذیرخواهد بود.

وی افزود:با جهاد تبیین و آگاهی دادن به جوان و مشارکت دادن وی در تصمیم گیری‌های مهم در همه عرصه‌ها می‌توان پیوند جوانان را با اسلام و معارف دینی برقرار کرد.

نویسنده کتاب “شما هم شهرساز باش” بیان کرد: مواجه شدن با مشکلات در عرصه زیست اجتماعی در محله‌های شهری و تعیین سهم و وظیفه تک تک افراد علاوه بر مسئولان در این امر و مشاهده نارضایتی مردم و انتظار از مسئولان حقیر را بر آن داشت تا در این رابطه تحقیق و پژوهشی داشته باشم.

پورحیدر گفت: در مسیر تصویب موضوع تا پایان نگارش با مشکلات متعددی مواجه شده که از جمله آنها نبود منابع لازم و کافی در این رابطه بود. در زمان نگارش این موضوع تازه درس خارج فقه نظام شهرسازی در حال برگزاری بود. در مشورت و درخواست نظر از اساتید اکثرا قائل به این بوند که موضوع و مباحث در سطح اجتهادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:شناساندن وظایف و تکالیف مردم و مسئولین در مشترکات عمومی به طور مصداقی و تکلیف یا وظیفه بودن مشارکت آنها به انحا مختلف در شهرسازی و مدیریت شهری در راستای کاهش توقعات و انتظارات غیر منطقی جامعه و کاهش هزینه‌ها، تقسیم مسئولیت و تصمیم گیری مشورتی، تدبیر اداره جامعه، روح همدلی و انسان دوستی، تعدیل ثروتها و قدرتها و کاهش مشکلات و تقویت روحیه مشارکتی برای پاسخگویی به نیازهای گسترده فرد و جامعه در مقابله با تزاحمات اجتماعی و هجوم فرهنگ و تمدن بیگانه، تامین امنیت و رفاه، برقراری نظم اجتماعی و ارائه الگوی عملیاتی و کارآمد در شهرسازی و تقلیل مشکلات موجود و تحقق سبک زندگی اسلامی از نوآوری‌های این کتاب است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *