اخبار, نشر هاجر

عرضه مجموعه ۱۰ جلدی ره‌پویان پژوهش در نمایشگاه تهران

کتاب “ره‌پویان پژوهش” تألیف سید حسین اسحاقی که در ١٠ جلد، از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به چاپ رسیده‌ است، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

وی در خصوص انگیزه ورود خود به فضای نویسندگی و نوشتنِ کتاب، گفت: پس از آنکه به رسانه ملی و مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما وارد شدم و شرایط را جهت پرورش استعدادهای خویش، مناسب دیدم، نسبت به قلم‌زدن و نوشتن، تمام اهتمام خود را به کار بستم و از آن زمان تاکنون، بیش از ۱۵۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و تخصصی و فرهنگی را به جامعه هدف تقدیم نمودم.
این نویسنده‌ی پُر آثار کشورمان با اشاره به اینکه تعدادی از پژوهش‌ها و کتاب‌های او به صورت فردی، برخی گروهی و تعدادی دیگر را نظارت و راهنمایی داشته است، افزود: این نظارت‌ها در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش‌، صدا وسیما، مرکز پژوهش‌های اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علميه قم، حج و زیارت و حوزه‌های علمیه خواهران و برادران بوده است.
سیدحسین اسحاقی کتاب “ره‌پویان پژوهش” که توسط مرکز نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده چاپ شده است را، به عنوان یکی از کتب پرفروش سال که مورد استفاده محققان قرار گرفته است، معرفی کرد و افزود: نظام آموزش، بر سه پایه آموزش، پژوهش‌محور، تربیت‌مدار بنا شده و در واقع این تحقیق و پژوهش است که به نوسازی و نوآوری نظام آموزش کمک می‌کند و آن را از کُهنگی نجات داده و به سوی معاصر‌سازی و پاسخگویی به نیازهای روز آمد سوق می‌دهد.
وی ادامه داد: از این رو آشنایی و داشتن مهارت‌های پژوهشی برای رویکرد به تولیدات دینی و گسترش مرزهای دانش، ضرورتی انکار ناپذیر است و در حقیقت این آثار، در پاسخ به این نیازها و مساعدت به مهارت پژوهشیِ نوآموزان، فراهم آمده است.
نویسنده کتاب “ره‌پویان پژوهش” با بیان اینکه ورود به عرصه‌ی نویسندگی، فکر بالنده، اطلاعات، مهارت، دانش عمومی، نهراسیدن و وارد گود شدن لازم دارد، خطاب به طلاب جوان اظهار کرد: اساساََ نوشتن را باید با خوانش و نوشتن آموخت؛ طلاب جوان با شجاعت، تقویت دانش و مهارت‌های نویسندگی، به تدریج وارد عرصه‌ی نویسندگی شوند و با تمرین و ممارست، صاحب سبک شده و سَری در بین نویسندگان بیابند.
وی با ابراز خُرسندی از مواجهه با آثار نوقلمان، دانشجویان و طلاب جوان و آرزوی موفقیت و اثرگذاری مضاعف برای آنان افزود: بنده به عنوان مبلّغ، سعی می‌کنم افزون بر قدرت بیان، به توانمندیِ بیانی و ارائه‌ی خطابی نیز مجهّز شوم، تا بتوانم از طریق فضای حقیقی و مجازی، معارف اسلامی، آموزه‌های قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام را به جامعه هدف منتقل کنم.
سیدحسین اسحاقی با تاکید بر اینکه کتاب‌های او تنوّع فراوان دارد و قالب‌های ارائه آن نیز متفاوت است، افزود: این کتاب‌ها، قابلیت استفاده برای کودک، نوجوان، جوان، فرهنگ عمومی، مخاطب خاص و افراد متخصص را دارد.
نویسنده کتاب “ره‌پویان پژوهش” قالب ارائه مفاهیم و محتوا را برای جذب مخاطب، مهم دانست و با اشاره به اینکه با توجه به مقتضای حال و شرایطِ مخاطب، باید قالب‌ها و نوع ارائه را برای انتقال مفاهیم دینی در نظر گرفت تا از اقبال مناسب‌تری برخوردار شود، گفت: چنانچه آثار نو پدید باشد، فقر منابع و فقدان پیشینه و نیز لزوم ایجاد توازن بین ساختار، محتوا و شکل نوشتار که متناسب با جامعه هدف و مخاطب تغییر می‌کند، از موانع کار به شمار می‌رود.
وی هر اثری را نیازمند بازخوانی و ویرایش جدید متناسب با نیازهای روز دانست و با تاکید بر اینکه اگر اثرهای ادبی، در قالب استاندار تولید شود، عُمر آن بیش از یک دهه خواهد بود، گفت: با سرعت تغییرات در دانش و مهارت، قالب آثار، نیازمند بازنگری و بازنویسی است.
سید حسین اسحاقی با تشکر از منتقدین آثارش افزود: در دهه اخیر، کم و بیش با انتقاداتی در جهت تقویت تولیدات ادبی‌ام، مواجه بودم که آنها را به عنوان هدایای علمی، بر دیده منّت نهادم و در مرحله بازنویسی، مورد توجه قرار خواهم داد.
نویسنده کتاب “ره‌پویان پژوهش” خاطرنشان کرد: از من، بیش از ۱۵۰ اثر منتشر شده که لیست آن در پایگاه اندیشورزان حوزه لیست شده و در میان آنها می‌توانم به فرهنگ‌نامه ۹ جلدی فاطمی، درّرالکلام ۵ جلدی فاطمی ، ملکوت اخلاق، جام عبرت، مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی و…. به عنوان شاخص ترین کتاب‌ها، اشاره کنم.
وی به معرفی آخرین کتاب‌ها و مقالاتی که از خود منتشر کرده پرداخت و اظهار داشت: “الگوی رفتاری و گفتاری پلیس تراز در مواجهه با بی‌حجابی و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی”، “فرهنگ‌واره اخلاقی نمازگزاران، “دست‌مایه‌ی ائمه محترم جماعات در بین الصلاتین” “امتیازات، بازدارنده‌ها و پیشران‌های پژوهش در حوزه‌های علمیه، به عنوان آخرین کتاب‌ها و مقاله‌ای در مورد تقویت پژوهش گروهی با نام “تطوّرات پژوهش گروهی حوزه علمیه قم در سدۀ اخیر”، به عنوان آخرین مقاله‌ای است که تالیف نمودم و قرار است که ان‌شاء‌الله در سالروز پاسداشت سده اخیر حوزه‌های علمیه، رونمایی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *