اخبار, نشر هاجر

حمایت از آثار ارزشمند علمی توسط مرکز نشر هاجر

 

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر مرتضی کرامتی مدیرمحتوایی انتشارات اظهار کرد:بازار کتاب همه ساله به تمامی موضوعات نیاز دارد ولی بی تردید در هر دوره بر اساس اقتضائات مختلف برخی موضوعات اولویت می یابد و مخاطبین نسبت به آن موضوعات اشتیاق و رغبت بیشتری دارد.

وی افزود:مرکز نشر هاجر به عنوان ناشر تخصصی زن و خانواده رصد پرفروش های کتاب به ویژه در دامنه این موضوعات را در برنامه خویش دارد. به طور مثال بنا بر نقل خانه کتاب و ادبیات ایران در آذر ماه سال 1402 شاهد افزایش ۳۰درصدی چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان بودیم و یا در آمار نشر کتاب در اسفند 1402 حکایت از صدرنشینی تعداد عناوین در موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات و علوم اجتماعی بودیم و در تعداد شمارگان کتب کودک و نوجوان همچنان صدرنشین و موضوعات کمک درسی و ادبیات در رده های بعدی قرار داشتند. در این موضوعات مرتبط با دین و روان شناسی  نیز در نیمه نخست جدول قرار دارند که با موضوع زن و خانواده ارتباط مستقیم دارند.

مرتضی کرامتی بیان کرد:واحد محتوایی نشر هاجر بر اساس ماموریت های محوله، ضمن حمایت از آثار ارزشمند و فخیم درصدد است که بخشی از نیاز مخاطبین عمومی را نیز تامین نماید. در همین راستا بخش کودک و نوجوان راه اندازی و در مراحل تولید قرار دارد و موضوعات علوم تربیتی و روان شناسی، اخلاق و تربیت اسلامی، مسائل زنان و خانواده در اولویت حمایتی می باشند.

مدیرمحتوایی گفت: آثار از طرق مختلف انجام می پذیرد .دریافت آثار علمی، فرهنگی و ادبی و پایان نامه هاو رساله های طلاب، اساتید و دانشجویان، برگزاری جلسات با نویسندگان مختلف در جهت جذب اثر و همچنین سفارش نگارش کتاب در موضوعات حائز اهمیت به نویسندگان خاص و مجرب از راه های شناسایی آثار و در نهایت قرار گیری در فرآیند چاپ است.

وی خاطرنشان کرد:شاخص ها و مولفه های مختلفی در تولید و چاپ آثار دخیل هستند. موضوع، ادبیات متن و روانی قلم، نام و سابقه نویسنده، وجود آثار مشابه، نوآوری و خلاقیت و ابتکار در عنوان و متن، حجم و تعداد صفحات، نوع کاغذ و طرح جلد هر کدام در جایگاه خویش حائز اهمیت است. واحد محتوایی نیز با درنظر گرفتن این مولفه ها درصدد تولید آثار ارزشمند است. البته اقتضائات اقتصادی و زمان نیز بر فرایند سفارش، آماده سازی و چاپ آثار موثر است.

کرامتی افزود:دریافت و ارزیابی بیش از 200 اثر متقاضی چاپ، مطالعه و راه اندازی واحد کودک و نوجوان ، چاپ 29  کتاب جدید که به عبارتی تقریبا هر 13 روز یک اثر جدید منتشر شده است، انتخاب عناوین مرتبط و جذاب برای آثار، ارائه مشاوره در صفحه آرایی و طراحی جلد کتب، حضور در همایش ها و جشنواره های مختلف کتاب، مشارکت در اجرای برنامه های مناسبتی نظیر هفته کتاب، هفته پژوهش، آغاز سال تحصیلی، روز زن و …، تجلیل از مولفین، نویسندگان برتر، برگزاری مراسم های رونمایی تازه های نشر در موقعیت های مکانی و زمانی مختلف، ارائه مشاوره های چاپ و نشر به نویسندگان و عموم علاقمندان چاپ آثار، عرضه کتب در کتابخوان های الکترونیک، برگزاری نشست های مختلف مانند نقد کتاب، آداب تندخوانی و مطالعه، آموزش فرایند چاپ و نشر، معرفی کتابخوان های الکترونیک اهم فعالیت های واحد محتوایی در سال گذشته است.

وی اظهار کرد:حرکت در مسیر تولید آثار با موضوعات زن، خانواده و کودک، تولید آثار بر اساس نیازهای به روز، عینی و کاربردی، حمایت از آثار ارزشمند علمی، برگزاری کارگاه ها و نشست های مختلف علمی، فرهنگی و ترویجی با موضوعات مختلف کتاب و کتابخوانی، مشارکت در رویدادهای مهم حوزه کتاب مانند همایش ها، جشنوارها و نمایشگاه ها، عرضه آثار در کتابخوان های الکترونیک و بهره گیری از فناوری های نوین در تولید و عرضه کتاب به عنوان برنامه های سال 1403 پیش بینی شده است.

کرامتی درپایان خاطرنشان کرد:واحد محتوایی به صورت حضوری، تلفنی و سایت آماده پذیرش آثار نویسندگان ارجمند می باشد. تلفن 02531015 و سایت به نشانی https://hajarpub.ir/ حاوی اطلاعات لازم در خصوص برقراری ارتباط با مرکز نشر هاجر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *