اخبار, نشر هاجر

باهم‌‌خوانی کتاب؛ فرصتی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر،این انتشارات برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی دوره سوم همخوانی را برگزار می کند.

در روزهایی که گرمای تابستان جهان را فراگرفته است هم‌خوانی کتاب می‌تواند بستری مناسب برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باشد. مغز انسان نیاز به پرورش و توسعه‌ی مستمر دارد . خواندن، انسان را در داشتن قوه‌ی تخیل و بالا بردن خلاقیت کمک می‌کند. مطالعه می‌تواند شامل اخبار، مجله‌ها، ایمیل و یا کتاب باشد، که البته در این میان کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مدت که کتابخانه‌ها و البته برخی کتاب‌فروشی‌ها به دلیل شرایط جوی  خلوت شدند، پویش‌هایی در خصوص کتاب‌خوانی به راه افتاده است که در خانه اجرایی می‌شود که البته نتایج خوبی هم دارد. شاید بتوان این پویش‌ها را حتی گسترده‌تر کرد و از حالت فردی آن خارج شود، البته مزایای آن به مراتب بیشتر است. ممکن است بپرسید  که تعاملات جمعی به حداقل رسیده تحقق این امر چطور ممکن است. پاسخ به این سؤال در یک کلمه نهفته است و آن باهم‌‌خوانی کتاب به صورت گروهی می باشد.

 منظور از باهم‌‌‌خوانی چیست و چطور می‌توان آن را اجرایی کرد؟

اگر در میان خانواده یا دوستانتان کسانی را سراغ دارید که به کتاب و مطالعه علاقه دارند نصف بیشتر راه را رفته‌اید. شما می‌توانید گروهی از دوستان و همراهان کتاب‌خوانی را که می‌شناسید دور هم جمع کنید و با هم کتاب بخوانید. به این خوانش جمعی «باهم‌خوانی» می گویند. دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار ما را بسیار راحت کرده‌اند.

بالاترین سرانه‌ی مطالعه متعلق به کدام کشورها است؟

شاید بد نباشد که قبل از پرداخت بیشتر به پویش باهم‌‌خوانی کتاب، نگاهی بیاندازیم به آمار سرانه‌ی مطالعه در جهان، جالب است بدانید بر اساس آمار منتشر شده، هند به صورت هفتگی و به طور متوسط ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه مطالعه دارد. در واقع هند با این میزان مطالعه در رتبه اول  قرار گرفته است.

تایلند دومین کشور جهان است که بیشترین آمار مطالعه را دارد. در واقع در تایلند میانگین مطالعه‌ی هفتگی ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه است. آمار نشان داده که بیش از ۸۸ درصد مردم تایلند کتاب‌های چاپی مطالعه می‌کنند.

چین هم سومین کشور با بیشترین آمار مطالعه است و بر اساس بررسی‌ها میانگین مطالعه در چین ۸ ساعت است. کشور ژاپن با ۹۰ دقیقه، انگلستان با ۵۵ دقیقه، آمریکا با ۲۰ دقیقه، ترکیه و مالزی با ۵۵ دقیقه در رتبه‌های دیگر قرار دارند. اما این آمار در ایران متفاوت است و اندازه‌های اعلام شده از ۲ دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه متغیر است.

ممکن است در پایان بپرسید اگر کتابی که توسط جمع انتخاب شد را دوست نداشتیم باید چه کنیم من به شما می‌گویم که در این زمینه زیاد سخت نگیرید و به خود این فرصت را بدهید که مغزتان کتاب‌های جدید را امتحان کند. اگر علاقمند به خواندن کتاب هستید و زمان کافی دارید می توانید به پیوستن به همخوانی مرکز نشر هاجر که مختص بانوان می باشد بپیوندید که به تازگی در پیام رسان ایتا به راه افتاده است و سومین خوانش جمعی با  کتاب حسین از زبان حسین(علیه السلام) و به نویسندگی محمد محمدیان انتشارات دفتر نشر معارف شروع نماید.جهت عضو در این گروه دورهمی صمیمانه و همخوانی کتاب به لینک https://eitaa.com/joinchat/2711159526C3fd67e5f9f پیوسته و همراهشان باشید البته این امر باعث می شود که غیر از مطالعه از نقد و بررسی کتب مطلع گردید و راحت تر اطلاعات بیشتری نسبت به نویسنده و آخرین اخبار و اطلاعات چاپ و نشر را کسب نمایید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *