اخبار, زن و خانواده

روایت اسلام آوردن دو بانوی سوئدی تحت تأثیر نوای قرآن

دو بانوی سوئدی که تحت تأثیر گوش دادن به نوای دلنشین قرآن کریم به اسلام علاقه‌مند شده و پس از تحقیق و مطالعه بسیار، اسلام آورده‌اند، تجارب خود را از این سفر معنوی بازگو کردند.

امیلی اندرسون ۲۹ ساله و مارتینا هیلدینگسون ۳۹ ساله دو دوست سوئدی از جمله افرادی بودند که با دیدن دختران محجبه در این کشور به‌طور اتفاقی با اسلام آشنا شدند و پس از مدتی تحقیق و پیگیری به اسلام گرویدند.

آنها تجربه یافتن پاسخ به سؤالات بزرگ زندگی را که قبلاً جستجو کرده و در اسلام یافتند به اشتراک گذاشتند.
امیلی اندرسون، زن جوان سوئدی در شهر ساوالو در جنوب سوئد زندگی می‌کند. او در مصاحبه خود با تلویزیون این کشور می‌گوید: من هرگز جذب مسیحیت نشدم. از نظر من هیچ حس معنوی در مسیحیت وجود نداشت، اما من مسلمانان را می‌دیدم و سعی می‌کردم بعد از حوادث هتک حرمت قرآن و قرآن‌سوزی، با این کتاب آسمانی آشنا شوم. در آن زمان از فوت مادربزرگم ناراحت و از اینکه مادرم دچار بیماری سختی شده بود نگران بودم.
این بانوی تازه مسلمان افزود: تصمیم گرفتم به قرآن گوش کنم، چون نمی‌توانم آن را به زبان عربی بخوانم و وقتی برای اولین بار به قرآن گوش دادم گریه‌ام گرفت. بله، من چیزی را که می‌شنیدم نمی‌فهمیدم، اما احساس کردم که این کلام خداوند است. بسیار گریه کردم. احساس کردم به این قرآن و این دین نیاز دارم.
برخلاف امیلی، مارتینا هیلدینگسون می‌گوید که او یک مسیحی و متعهد به تعالیم مسیحیت بود اما جلوه‌هایی از اسلام را در اطراف خود می‌دید. او به دلیل مذهبی بودن تصمیم گرفت حقیقت اسلام را به عنوان یک دین و اینکه آیا واقعاً از جانب خدا آمده است یا خیر درک کند. او شروع به تحقیق کرد و به قرآن و تفسیر آن گوش می‌داد و احساس می‌کرد اسلام به او بیشتر شبیه است. او می‌گوید: آری، قرآن به افکار من به عنوان فردی متدین و متعهد به تعلیم پروردگار بیشتر نزدیک بود.
مارتینا هیلدینگسون توضیح می‌دهد که چگونه والدینش به هیچ چیز اعتقاد نداشتند، اما او در درون خود اشتیاق معنوی به دین و ایمان داشت. او می‌گوید: چون دیندار هستم به محض ورود به اسلام به تمام معارف اسلام پایبند شدم و برای اینکه به خدا نزدیکتر شوم حجاب را انتخاب کردم.
وی افزود: من به حجابم افتخار می‌کنم. اما مطمئناً در مورد تشرف به اسلام و حجابم با هجمه‌ها و انتقادات زیادی مواجه شدم، اما شاهد رفتارهای خوبی هم بودم. من همان شخص قبلی هستم، مؤمن و دیندار اما در جهتی که درست می‌دانم.
مارتینا خاطرنشان کرد: برخی معتقد بودند که من را مجبور به پوشیدن حجاب کرده‌اند. اما حقیقت این است که من عاشق حجاب و پایبندی به تعالیم الهی هستم. او می‌گوید: من چیزی را که دوست دارم می‌پوشم و اگر شما آن را قبول ندارید، مشکل من نیست.
براساس گزارش ۲۰۱۹ آژانس سوئدی حمایت از جوامع ایمانی، حدود ۲۰۰ هزار مسلمان در سوئد زندگی می‌کنند که شعائر دینی خود را به‌طور منظم انجام می‌دهند؛ این تعداد شامل کسانی است که خود را رسماً مسلمان دانسته‌اند. برخی منابع غیر سوئدی این میزان را بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار  نفر تخمین زده‌اند. مهاجرت از اواخر دهه ۱۹۶۰، دلیل اصلی گسترش اسلام در سوئد بوده‌ است. افزایش جمعیت مسلمانان در این کشور بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ را به مموج هاجران از عراق، سومالی و افغانستان نسبت داده‌اند. منابع رسمی در سال ۲۰۱۴ جمعیت مسلمانان را در حدود ۶ درصد (تقریبا ۶۰۰ هزار نفر) از کل جمعیت سوئدی برآورد کردند. یک گزارش تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷، جمعیت مسلمانان را در ۸/۱ درصد از کل جمعیت ۱۰ میلیون نفری سوئد یعنی حدود ۸۱۰۰۰۰ اعلام کرد.
آمار دقیقی از سوئدی‌های مسلمان شده وجود ندارد. اما آنه صوفی رولاند، محقق تاریخ دین در دانشگاه مالمو تعداد مسیحیان مسلمان شده از دهه ۶۰ میلادی به این سو را حدود ۳۵۰۰ تن ارزیابی می‌کند که با مهاجرت مسلمانان رو به افزایش است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *