اخبار

باغ کتاب اهواز افتتاح شد / افزایش ۲۵ درصدی سرانه فضای کتاب خوزستان

باغ کتاب اهواز طی مراسمی با حضور ناشران و اعضای هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان در مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان شامگاه چهارشنبه در آئین گشایش باغ کتاب اهواز اظهار کرد: به تصور من اگر بخواهم در حوزه کتاب با شما همسو شوم باید از فرهنگ شروع کنم و جامعه خوشایند ما به عنوان یک جامعه مترقی و پیشرفته، جامعه‌ای است که در آن فرهنگ وحود دارد.

 

فتح الله فروغی شاخص تشخیص پیشرفت جامعه متعالی را داشتن فرهنگ دانست و بیان کرد: برای شاخص پیشرفت جامعه باید بدانیم فرهنگ از کجا حاصل می‌شود و ابزار و لوازم پیشرفت فرهنگ چیست؟

 

ابزار پیشرفت فرهنگ کتاب است

 

فروغی ادامه داد: ابزار پیشرفت فرهنگ کتاب است و اگر جامعه‌ای همراه با کتاب شود و متولیان فرهنگی کتاب را در سرلوحه کارشان قرار دهند قطعاً با یک جامعه فرهنگی روبه‌رو هستیم.

 

وی با توضیح برنامه توسعه چهارم و استشهاد به آن عنوان کرد: هدف نهضت مفید در برنامه چهارم و پنجم و بعد از آن اهمیت به سرانه مطالعه است و اگر بخواهیم جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه مفید را به‌دست بیاوریم، بر اساس سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ اسناد مهم تاکید شده است و معنی نهضت مفید این است که باید مطالعه مفید کنیم.

 

وی گفت: آن‌چه کمک می‌کند بچه‌های ما به خواندن علاقه‌مند شوند، فاصله گرفتن از تربیت دانشمند برای بچه‌های‌مان است. تلاش کنیم بچه‌ها را خواننده خوب تربیت کنیم و اگر بچه‌های ما خوانندگان خوبی باشند قطعاً دانشمندان خوبی می‌شوند.

 

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان با بیان اینکه باید بچه‌ها را از برنامه‌های درسی عبور دهیم، افزود: هرچند برنامه‌های درسی سرجای خود اهمیت دارند؛ اما به عنوان یک معلم همیشه از کمبود مطالعه آزاد رنج بردم.

فروغی با اشاره به الزامات خواندن تصریح کرد: خواندن الزاماتی دارد که باید رعایت شود و الزامات مطالعه مفید، محتوای مناسب است و محتوایی که بچه‌ها بپسندند و آن‌ها را به خواندن تشویق کند.

شاخص‌ها و الزامات مطالعه مفید تولید محتوای مفید

وی یکی از شاخص‌ها و الزامات مطالعه مفید را تولید محتوای مفید بیان کرد و گفت: در کنار محتوای مفید باید به مراقبت‌های ترغیبی، تشویقی و ترویجی توجه کنیم و مراقبت‌های ترغیبی از کجا شروع می‌شود، از دل خانواده‌ها و پدر ومادرهایی که به خواندن علاقه دارند، و کتاب جزو ابزارها و لوازمات آن‌ها است، آغاز می‌شود.

وی درخصوص اینکه مطالعات بین‌المللی معیار سواد خواندن را داشتن کتاب در خانه دانسته، بیان کرد: اگر والدین اهل خواندن باشند، قطعاً فرزندان کتابخوان می‌شوند و از ابزارهای تشویقی این است که به جای هر هدیه کتاب دهیم تا بچه‌ها علاقه‌مند به کتابخوانی شوند.

یکی از اشکالاتی که طی سال‌ها تجربه کسب کردم نداشتن ویترین کتاب است

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان گفت: یکی از اشکالاتی که طی سال‌ها تجربه کسب کردم نداشتن ویترین کتاب است و تحقیقات نشان داده که هرجا ویترین کتاب بوده دسترسی به کتاب آسان‌تر شده و انگیزه‌های مطالعه بالا رفته و علاقه‌مندی به کتاب بیشتر شده است.

فروغی یادآور شد: انگیزه‌های تروبجی داشتن باغ کتاب اهواز است به جامعه فرهنگی استان برای امکاناتی که در این مکان فراهم شده تبریک می‌گوبم و باید قدردان افرادی باشیم که این بستر را فراهم کردند که جلمعه کودک و نوجوان اهواز و استان از این موهبت بهرهمند شوند و خواندن تسربع شود.

مدیر باغ کتاب اهواز در این مراسم با مروری بر فعالیت ۴۰ سال فرهنگی و مشارکت در تاسیس شهر کتاب ایران، بیان کرد: انجمن ناشران کودک و نوجوان توانست باغ کتاب تهران را که بزرگ‌ترین ویترین کناب جهان است، تاشبس کند و گردشگران خارجی اذعان دارند که مردم ایران با بنیه فرهنگی صاحب علم و دانش هستند.

۵۵ هزار عنوان کتاب در باغ کتاب اهواز

حق بین با بیان اینکه باید به ویترین کتاب کودک و نوجوان نگاه ویژه کنیم، اظهار کرد: میزان کالایی

که در باغ کتاب اهواز ارائه دادیم بیش از ۵۵ هزار عنوان محصول است که از این تعداد ۱۶ هزار متعلق به حوزه کودک و نوجوان است.

وی هزینه طراحی و آمادسازی باغ کتاب اهواز را ۱۷ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تفاهم نامه مشترک با مجتمع ساز دغدغه‌مندی که بیشتزین فضا شامل ۱۲۰۰ متر مربع به این مکان ختصاص داد، بستیم.

وی با توضیح اینکه با افتتاح باغ کتاب اهواز ۲۵ درصد به فضای سرانه کتاب خوزستان اضافه شد، تصریح کرد: امیدواریم با گشایش باغ کتاب مردم خوزستان شاهد فعالیت و رویداد گستره در این مکان فرهنگی شوند.

حق بین افزود: تلاش می‌کنیم به شهرها، اقوام متفاوت، نویسندگان و ناشران استان توجه ویژه کنیم و سرانه تولید کتاب‌های موضوعی خوزستان را بالا ببریم.

وی مشکل استان خوزستان را نداشتن ویترین مناسب کتاب و عرضه آن دانست و بیان کرد: هدفدمان این است آثار نویسندگان خوزستان دیده شود و به آداب و رسوم استان توجه کنیم و بیش از ۱۵۰ رویداد فرهنگی در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی کردیم که در ایام هفته، سال و مناسبت‌ها برگزار کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *