اخبار, زن و خانواده

زنان و دختران ۶۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد هستند

مشاور امور بانوان کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: از آنجایی که حدود ۶۰ درصد جامعه هدف مددجویان را زنان و دختران تشکیل می‌دهد، نظام مسائل زنان جهت شناسایی نیازهای زنان تدوین شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، نشست خبری با هدف تشریح اقدامات در حوزه زنان و دختران تحت حمایت کمیته امداد صبح امروز با حضور لاله افتخاری، مشاور امور بانوان کمیته امداد امام خمینی برگزار شد.

افتخاری در این نشست گفت: کمیته امداد عمری به اندازه انقلاب دارد که از همان ابتدا با دستور امام خمینی با نگاه ایشان در توجه به محرومان تشکیل شد. خیرین از همان ابتدای نهضت امام (ره) در امر انقلاب مؤثر بودند.

وی افزود: نگاه بلند امام و اهتمام اسلام در دستگیری از ایتام و بیماران و محرومین موجب شد که کمیته امداد امام خمینی(ره) از همان ابتدا تشکیل شود. تنها جایی که امام موافقت کردند که نامشان بر آن ثبت شود کمیته امداد است. که بعد از ایشان ذیل مدیریت رهبر انقلاب ادامه کار داده است.

افتخاری در ادامه اظهار داشت: کمیته امداد تنها دستگاه خدمت‌رسان نیست اما ثقل کار بر دوش کمیته امداد است. همچنین وظیفه امداد است که به سایر دستگاه‌ها در راستای خدمت‌رسانی مشاوره داده و کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا تبلیغات زیادی برای فعالیت در حوزه زنان می‌شود گفت: ۶۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد زنان هستند و شاید هیچ جایی به اندازه کمیته امداد در حوزه زنان و دختران، زنان بی سرپرست و بدسرپرست فعال نبوده است، که این فعالیت‌ها باید اطلاع رسانی شود.

افتخاری با تاکید بر اینکه کمیته امداد در حوزه‌های مختلف حقوقی و قضائی، مسکن، اشتغال، مشارکت‌های مردمی و فرهنگی و دیگر حوزه‌ها فعال است اظهار داشت: نگاه ویژه‌ای در حوزه مشارکت بانوان در دولت سیزدهم وجود داشت که موجب شد زنان در ساختار وزارت خانه‌ها و دستگاه‌ها در جایگاه مشاور بانوان قرار گیرند. اما در کمیته امداد این جایگاه از گذشته وجود داشت. که این به دلیل جامعه هدف گسترده و نگاه قرآن و دین به زن و خانواده بوده است.

وی همچنین گفت: کمیته امداد چند هزار خانم به عنوان کارمند دارد در صورت امکان ماهانه دو برنامه در قالب هم‌اندیشی برای کارکنان به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود. در طول دو سال و نیم ۲۵ هزار نفر از این برنامه‌ها در قالب ۵۰ جلسه استفاده کردند.. یکی از اقداماتی که به عنوان اولین دستگاه در حوزه خانواده انجام دادیم تأسیس مهد کودک برای مادران شاغل در کمیته امداد در تهران بود و دیگر مراکز نیز در دستور کار است. دورکاری چهار ماهه مادران برای تشویق به فرزندآوری نیز انجام شده است.

افتخاری با تاکید بر لزوم تدوین نظام مسائل زنان برای جامعه هدف گسترده زنان تحت پوشش کمیته امداد گفت: ما از ظرفیت‌های کمیته امداد در بخش‌های پژوهشی و مالی استفاده کردیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی، نظام مسائل زنان و خانواده را به صورت علمی تهیه کنیم و اولویت‌های مسائل زنان و دختران در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ازدواج، سبک زندگی، حقوقی و غیره را به دست بیاوریم. تا نیازها را بهتر شناسایی کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: در یک برنامه با عنوان امدادگری مشاوران زنان و خانواده دستگاه‌ها با سیستم‌ها و حوزه‌های مختلف کمیته امداد آشنا می‌شوند. همچنین مهمانان خارجی بازدیدهایی از حمایت‌های مددجویی در جهات آشنایی با دستاوردهای ۴۴ ساله کمیته امداد داشتند و اقدامات و نیازها در حوزه زنان و خانواده با نگاه جمهوری اسلامی در طول ۴۴ سال عمر انقلاب به صورت گزارشی آماده شده است.

مشاور امور بانوان کمیته امداد در ادامه به موضوع هیئت‌های اندیشه ورز جهت پرداختن و شناسایی مسائل زنان اشاره کرد و گفت: تشکیل این هیأت‌های اندیشه ورز در حوزه زنان خانواده به صورت خاص به تصویب رسیده است. همچنین سفرهای استانی در منطقه محروم جهت شناسایی مشکلات به صورت مداوم برگزار می‌شود. در این سفرها مددجویانی را شناسایی می‌کنیم که با وجود محرومیت‌ها ویژگی‌های مثبت زیادی دارند. به عنوان مثال در یکی از استان‌ها بیش از ۱۰۰ دختر مددجو حافظ کل قرآن شده‌اند و ۲۰۰۰ نفر نیز در حال حفظ هستند.

وی افزود: تعداد زیادی نخبه در حوزه‌های مختلف در میان مددجویان کمیته امداد داریم که در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنند. شناسایی نخبگان در همه عرصه‌های قرآنی، هنری و فرهنگی و غیره انجام می‌شود. بسیاری از نخبگان تحت پوشش امروزه در جایگاه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. بنیاد حیات به عنوان بازار محصولات مددجویان با برگزاری جشنواره و نمایشگاه برای آثار مددجویان فعالیت می‌کند که در آن محصولات تولیدی خانم‌های تحت پوشش برای نمایش و فروش، عرضه می‌شود. ما ملاقات‌هایی با نخبگان، دانشگاهیان، ائمه جمعه و اعضای سپاه داریم. در سفرهای استانی به دیدن بانوان خیر می‌رویم. همچنین حمایت‌هایی از دختران و پسران مددجو در حوزه ازدواج صورت می‌گیرد. علاوه بر آن مشاوره‌هایی جهت جهت ترمیم روابط زوجین و ازدواج انجام می‌شود.

افتخاری در ادامه به گزارش معاون زنان رئیس جمهور در سازمان ملل در حوزه فعالیت حوزه زنان اشاره کرد و گفت: بخش عمده آن گزارش مربوط به فعالیت‌های حوزه کمیته امداد بود. ما برنامه‌های ملی و بین المللی بسیاری داریم که تلاش می‌کنیم در پویش‌ها، همایش‌ها و نشست‌ها شرکت کنیم. تعامل خوبی بین کمیته امداد و وزارت خارجه در حوزه بین الملل وجود دارد که برای رفع بسیاری از مشکلات بانوان ایرانی خارج از کشور قدم‌هایی برداشته‌ایم.

وی همچنین افزود: کمیته امداد دستگاه‌ها را تشویق می‌کند که برای سمت‌های مدیر کلی خانم‌های شایسته را به کار گیرند. خانم‌های مشاور در ۳۱ استان را به صورت تخصصی انتخاب کردیم و به صورت حضوری یا مجازی جلساتی را برای کارگروه‌های تخصصی مختلف برگزار شده است. بازدیدهای مناسبتی از عشایر و روستاها، بحث اشتغال، عفاف و حجاب، ملاقات با مسئولان جهت همفکری در راستای حل مشکل انجام می‌شود. همچنین دو سامانه سخا و سها برای خیرین که بتوانند نیازها را تشخیص داده و برای آن اقدام کنند وجود دارد. این سامانه‌ها به خیرین می‌گوید که مددجویان چه چیزی نیاز دارند و به چه شکل باید به دست مددجویان برسد. همچنین در راستای پرداخت کمک‌ها و صدقات از این سامانه‌ها کمک می‌گیرند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *