اخبار, نشر هاجر

کتاب چشم‌بند در بردارنده جامع نظریات آثار حقوقی توبه از نظر فقهای امامیه است

حضرتی گفت: کتاب چشم‌بند که توسط ناشر تخصصی زن و خانواده به چاپ رسیده است در بردارنده جامع نظریات آثار حقوقی توبه از نظر فقهای امامیه است.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، مریم حضرتی نویسنده کتاب چشم‌بند در گفت‌وگویی اظهار کرد: همیشه در طول تحصیل علاقه بسیار زیادی به پژوهش و نوشتن مقاله‌های علمی داشته و در دوره‌های مختلف پژوهشی از قبیل مقاله‌نویسی و پایان‌نامه نویسی و آموزش نرم‌افزارهای کاربردی شرکت نموده و از این جهت نوشتن پایان‌نامه سطح۳ برایم لذت بخش بود.

وی افزود: بیشتر کارهای فرهنگی که در حوزه و دانشگاه انجام می‌شد به صورت گروهی بوده و به جهت برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری جشنواره‌ها بر پایه مراسم ملی و مذهبی، همه نیازمند حضور دانشجوها و طلاب است، البته گاهی برگزاری مراسم‌های سخنرانی فقط توسط خود بنده انجام می‌گیرد.

حضرتی گفت: در سال ۹۶ پایان نامه سطح۳ بنده که آن را با انجام اصلاحاتی به کتاب تبدیل کردم به عنوان پژوهش برتر معرفی شده و از طرف استاد داور جناب حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری و استاد راهنما حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری بسیار مورد تایید و تشویق قرار گرفت.

وی بیان کرد: بدون تردید یکی از موثرترین راه‌های ترویج معارف دینی در سطح جامعه، انجام پژوهش‌های کاربردی و نظری در جهت تقویت روحیه دینداری، تبیین تاثیر دینداری در کارکردهای خانواده، تاثیر معارف اسلامی در تقویت ارتباط موثر و مثبت با دیگران، معرفی و شناساندن الگوهای رفتاری شایسته و وسایل دیگر مانند توجه به بحران‌های اخلاقی و روانی انسان معاصر و حل آنها می‌باشد چرا که بخش مهمی از انتقال هویت فرهنگ ارزش‌های اسلامی از طریق ارائه پژوهش‌ها و ارائه نظریه‌های به روز و کاربردی است.

نویسنده کتاب چشم‌بند افزود: :برای گسترش معارف و پیوند جوانان با اسلام و معارف اسلامی کارهایی نظیر ارتباط بسیار صمیمی و موثر با دانشجویان جوان، برگزاری جلسات مستمر دوشنبه‌های قرآنی با فعالان فرهنگی و دانشجویان خوابگاهی در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ و معارف قرآنی و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بسط فضای معنوی اخلاقی و دینی، ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با اجرای مسابقات، زمینه سازی برای رشد معرفت اجتماعی و سیاسی دانشجویان با برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف، معرفی و تقدیر از دانشجویان فعال فرهنگی، اجرای سه‌شنبه‌های مهدوی و ارائه محتوای مفید علمی در جهت تقویت فرهنگ مهدوی به صورت گروهی انجام می دهیم. طلاب و دانشجویان رشته حقوق از این اثر استقبال بیشتری نمودند.

حضرتی گفت: با توجه به آثار بسیار مهم مسئله توبه در نظام کیفری اسلام و ضرورت تبیین آن این مسئله را به صورت کامل و جامع از نگاه فقهای امامیه مورد بررسی قرار داده و چون اگر به توبه متهم و مجرم توجه‌های خاصی شود شاهد آن خواهیم بود که هم بسیاری از مجرمان از این امتیاز بهره‌مند شده و هم جامعه شاهد کاهش تعداد زندانیان و اجرای مجازات در مورد خطاکاران و اصلاح آنان خواهد بود، توبه از جمله تدابیر و راهبردهای موثر در جهت اصلاح مجرم و پیشگیری از تکرار جرم می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب جامع نظریات تمام فقهای امامیه می‌باشد و در کنار نظر مشهور فقها نظر مخالف نیز مطرح شده است، مواد قانونی و مباحث حقوقی هم اشاره شده و مبحث مبانی و اهداف مجازات در فقه امامیه و حقوق اسلامی به طور جداگانه بیان شده و گفتار مربوط به اصطلاحات بسیار دقیق انجام گردیده است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *