اخبار, زن و خانواده

الگوی سوم زن را شفاف تعریف کنید

نشست خبری زهرا داورپناه پژوهشگر پژوهشکده زن و خانواده با موضوع چهارمین میز قرائت «پیرامون الگوی سوم» در سالن کنفرانس خانه اندیشه ورزان برگزار شد.
زهرا داورپناه پژوهشگر پژوهشکده زن و خانواده، شرایط زنان در دوران پهلوی تا امروز را بررسی کرد و با این سوال که آیا ما می‌خواهیم زن ایرانی گونه دیگری زیست کند نشست را شروع  کرد. در ادامه به موضوع  کشف حجاب زن که تابع مردان مدرن هستند اشاره کرد.
داورپناه گفت: الگوی اول مدرن، سنتی بوده است این الگو زن را انسان نمی داند جنسیت و ویژگی زن را ادارک می‌کند و الگوی دوم هم پیشنهادهایی است که غرب مطرح کرد و در دوران پهلوی انجام آن اجبار شد ولی  چون با دین مخالف بود آن را قبول نداشتیم اما در  الگوی سوم انسانیت زن مطرح می شود. در اتفاقاتی که این الگو توسط رهبری رخ داد ماهیت انسانی زن مطرح شد.
این پژوهشگر بیان کرد : در سطح حاکمیت با رویکرد اسثتثنایی روبه رو هستیم، در مسائل زنان به دلیل کمی دانش مدیران و سیاستمداران پاسخی دریافت نمی‌کنیم اما در سطح مردم همیشه تنوع وجود داشته است ولی گروهی که برای ما مهم است گروه متدینی است که دغدغه‌مندند و به دلایل مختلفی احساس می‌کنند مقابل دو رقیب ایستاده‌اند یکی از رقبا فمنیستی است که درباره ازدواج و مسائل دیگر تند برخورد می‌کند.
در ادامه داورپناه در پاسخ به اینکه چرا ما در هر دوره از انقلاب و قبل از آن این مشکل را داشتیم و حتی در انقلاب اسلامی نتوانستیم الگویی به وجود بیاوریم، گفت: درباره انقلاب اسلامی از همان سال‌های پهلوی زنان بسیاری ظهور کردند و تاثیرگذار هم بودند؛ اما وقتی از الگو حرف می‌زنیم قاعده ای برای کثرات می‌گوییم مثل الگوی زن انقلابی و…  این آرمان یعنی آرزوهایمان است که وحدتی دارد اگر قابلیت تطبیق نداشته باشد بلا استفاده می شودبه همین منظور الگوی زن سوم ممکن است قابل نشان دادن نباشد. چون حاکمیت آن را به درستی شفاف سازی نکرده است. الگوی سوم فقط زنان نیستند این مسائل را حاکمیت باید روشن کند یا وقتی درباره الگوی سوم صحبت می‌کنیم مخاطب کارگزار را داریم پس مردان را هم داریم اگر به این جامعیت در نگاه تاریخی و اجتماعی برسیم در الگوی سوم درست پیش رفتیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *