مصاحبه با خانم خدیجه جواهری مولف کتاب سیر تاریخی تفسیر قرآن با قرآن

خدیجه جواهری موحد هستم، فارغ التحصیل سطح 3 رشته تفسیر و مدرس فقه و اصول در مدرسه علمیه صدیقه کبری (سلام الله علیها) در شهرستان بهار؛ همچنین مشغول به تبلیغ در سطح شهر بهار و روستاهای اطراف آن نیز هستم.
کتابی که در نشر هاجر به چاپ رسیده، با عنوان (سیر تاریخی تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر) در اصل پایان نامه بنده بود و با راهنمایی استاد بزرگوار و نویسنده، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید حیدری فر انجام شد. در این کتاب تحولات تفسیر قرآن با قرآن و روایات معتبر تفسیری که به این شیوه می باشند، گرد آوری و تنظیم شده است.
مهمترین عامل، تربیت طلاب پژوهشگر و با انگیزه در طول دوره سطح 2 و سطح 3 است که برای رسیدن به این منظور لازم است برنامه ریزی درسی بهتری تدوین و اجرا شود. با روندی که اکنون در حوزهها حاکم است؛ طلاب، بیشتر دروس را حفظ می کنند و نمره می گیرند که این نقیصه باید اصلاح شود.
از صاحبان علم، اهل قلم و بزرگان نویسنده دعوت شود تا در مدارس کارهای کارگاهی انجام دهند و دوره های مستمر مقاله نویسی و تحقیق برای طلاب علاقمند برگزار شود. از نویسندگان خواسته شود اموری مثل دانشنامه ها را با کمک طلاب توانمند و با استعداد انجام دهند و به اینصورت طلاب از نظر مادی و معنوی تامین شوند.
بانوان موفق در این زمینه برنامه ریزی های دقیقی دارند تا بتوانند به هر دو محور برسند. البته اصل و اساس باید خانه، خانواده و بحث فرزند آوری و فرزند پروری باشد و کارهای بیرون از منزل در مرحله بعد… .
بروشوری از کتابهای چاپ شده طلاب جوان، در اختیار مجامع و کتابخانه ها قرار دهند. نمایشگاهی از آثار طلاب جوان بر پا شود.
آثار می بایست دارای محتوای علمی و متقن باشد، دست اول بوده و با اصول نویسندگی منطبق بوده و دارای نثری روان و گیرا باشد . در حوزه کتاب کودک و نوجوان خصوصا رمان از طلاب مستعد بهره بگیرند.
اگر نشر هاجر بتواند سیاست حمایت معنوی و ارائه مشاوره به طلاب مستعد نویسندگی را در پیش بگیرد، بسیار موثر خواهد بود.
متاسفانه در جامعه ما آن طور که شایسته است، رغبت به مطالعه وجود ندارد و این خلأ در میان طلاب نیز وجود دارد؛ هرچند طلاب مُبلِّغ، بنا به شرایط تبلیغی، بیشتر توفیق مطالعه دارند.