مصاحبه با خانم مظهری مولف كتاب تأثیر قرآن و حدیث بر غزل های عرفانی حافظ

اینجانب فاطمه مظهری از استان سمنان دانش آموخته سطح دو حوزه علمیه خواهران و کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه هستم.
مقالاتی با موضوعات اصلاح الگوی مصرف، گفتمان ارزشمند دين وانقلاب؛ حجاب و امنیت ملی؛ رد مظالم ؛ رابطه قناعت و آرامش و … مورد بررسی قرار دادم. یک کتاب و تحقیقپایانی سطح دو با عنوان «اسلام و هنر» زیر شاخه ی تأثیر قرآن و حدیث در غزلهای عرفانی حافظ تالیف کرده و پایاننامهای در مقطع کارشناسی ارشد نیز با عنوان «حقوق همسر و تأثیر آن بر سبک زندگی اسلامی» تدوین نمودم. همچنین در موسسات فرهنگی به عنوان مربی قرآن، کتابدار و کارشناس مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه مشغول هستم.
در جامعه کنونی ایران، با حجم انبوهی از کتابهای منتشر شده روبهرو هستیم که وضعیت محتوای آنها در قیاس با حجم این آثار، به هیچوجه قابل اعتنا نیست. به همین دلیل، برخی تحلیلگران، رخوت جامعه در زمینه کتابخوانی را ناشی از وجود بحران در حوزه تولیدات مکتوب میدانند و تاکید دارند که بحران اعتماد به محتوا سبب شده است که بسیاری از افراد جامعه، به ویژه نسل جدید، در حال حاضر کمتر به دنبال مباحث جدی باشند. چون افراد تصور میکنند باید به هر قیمتی هر چه بیشتر کتاب و مقاله بنویسند تا سریع به «شهرت» ساختگی برسند با این توهم که ارزش واقعی هر فرد به مدرک، القاب و عناوینی است که مورد خطاب قرار میگیرند که این طرز تفکر ناشی از درک ما از مدرنیته است که ارزش انسانی را در قالب صوری میبیند نه محتوایی.
متاسفانه آثاری از تالیف خواهران طلبه مطالعه ننمودم ولی بهنظرم باید هدف از نوشتن را مشخص کنند نه اینکه فقط جهت ثبتِ نام خواهران به عنوان مولف کتاب و کثرت آماری باشد، بلکه برای این مهم وقت بگذارند و این وقت نیز با برنامه ریزی دقیق و زیر نظر استاد فرهیخته یا مدرس و مدیر توانمند و قابل اعتماد باشد که از این طریق بتوانند آنچه را تحویل جامعه میدهند بنابر درخواست روز جامعه و مورد توجه جامعه علمی باشد.
از جمله عوامل تقویت علمی طلاب میتوان به تخصیص واحدهای درسی الزامی و تدریس آن زیر نظر اساتید مجرب و ارائه مقالات علمی و پژوهشی به صورت الزامی در زمان فارغ التحصیلی نام برد.
متاسفانه تعداد واحدهای درسی طلاب در مقطع سطح دو، برابر با واحدهای درسی در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه میباشد از سویی تحقیق و پژوهش در برنامه درسی به صورت الزام گنجانده نشده است و همین امر موجب میشود فرصتی برای تدوین مقاله و کتاب طلاب ایجاد نشود و باید این مهم مد نظر مسئولین محترم حوزه قرار گیرد .
مدارس علمیه برای تبادل آرا و تجارب اهل قلم میتوانند با دعوت از بزرگان اهل قلم، برگزاری کارگاههای آموزشی به همراه امتیازاتی برای طلاب، تشکیل کانونهایی مختص نویسندگان و نظارت اساتید مجرب بر این کانون ها و بکارگیری خواهران مشتاق و فعال بعد از فارغ التحصیلی در پژوهش حوزه های علمیه به این امر مهم بپردازند.
جهت هماهنگی های لازم بین این دو امر باید امور زیر مورد توجه قرار گیرد:
برای هماهنگی بین کار و امور علمی میبایست تقسیم وظایف خانه صورت گیرد : در ابتدا باید کلیشههای جنسیتی را کنار گذاشت عباراتی چون «ظرف شستن کار مردها نیست»,«جارو كشیدن کاری زنانه است»و «انجام کارهای بانکی مردانه است» ؛در تقسیم وظایف خانه، بین زن و شوهر در درجه اول باید هماهنگی برقرار باشد. بهعنوان مثال ممکن است کار منزل در برخی روزها مانند ایام تعطیل یا عید نوروز بسیار بیشتر از سایر روزها باشد.
جدول تقسیم کار در بین اعضای خانواده هم اقدام دیگری است.
بهترین روش تقسیم وظایف این است که خانم جدولی از کارهای خانه- در طول هفته- تنظیم کنند ؛
فرزندان نیز در کارهای منزل مشارکت نمایند؛
در بعضی مواقع که حجم کار و امور علمی زیاد می شود محترمانه از همه ی اعضای خانواده کمک می خواهم ؛
در روزهای پر مشغله از استراحت خودم کم می کنم و ساعات نیمه شب (زودتر خوابیدن در شب و سحرخیز بودن ) استفاده می کنم .
-در ایام تعطیل که اعضای خانواده برنامه ریزی خاصی نداشته باشند به امور علمی خود می پردازم.
-بهترین نوع مدیریت در خانه، مدیریت مشارکتی است. تجربه نشان داده که هر نوع مدیریتی غیر از این به شکست و نارضایتی میانجامد. منظور از مدیریت مشارکتی این است که اعضای خانواده همپای همدیگر در کارهای خانه سهیم باشند و برای هم مسئولیتهایی را تعیین کنند. در مدیریت مشارکتی همه تصمیمات با نظر جمع انجام می شود .
آنچه که برای استقبال مجامع علمی از تولیدات خواهران طلبه به مسئولین محترم حوزههای علمیه توصیه میشود عبارتند از:
-برگزاری همایش و کنفراس در سطح استانی و کشوری هر سه ماه برای استان ها و هر شش ماه به صورت منطقهای و سالانه به صورت کشوری؛
-معرفی فعالان پژوهش به جامعه آموزش عالی و سهمیه استخدام برای طلاب در آن جوامع (مقطع کارشناسی به بالاتر) و همچنین بکارگیری نیروهای فعالی پژوهشی در آموزش و پرورش؛
-ارائه تحقیقات خواهران طلبه در همایش های بزرگ کشوری؛
-فراهم نمودن شرایط برای شرکت خواهران در کنفرانس های ملی و بین الملی؛
-برگزرای کارگاههای علمی در کنفرانس های بزرگ ملی؛
-ایجاد سایت مختص به پژوهش های علمی خواهران و معرفی آن در سطح کشور؛
– شناسایی و بررسی موضوعات مورد نیاز جامعه با زبان ساده و قابل درک و فهم برای همگان؛
با توجه به اهداف حوزه که میخواهد جامعه را بر مبنای اسلام اداره نماید بهتر است در این امر اهتمام ورزد.
توقع عرف جامعه از مدرسین حوزه این است که فقط باید در امور زندگی و پوشش بر اساس موازین اسلام (ظاهر موازین نه باطن آن ) عمل کنند. اما خواهران طلبه میتوانند با توجه به آموختههای دینی خود، بر مدیریت خانه و خانواده، تربیت فرزندان، ارتباط زوجین، ارتباط با خانواده همسر تاثیرگذار باشند همچنین میتوانند طرحهای علمی مطلوبی جهت کاهش توقع همسران از همدیگر به جامعه امروزی ارائه نمایند.
سیاستهایی که مرکز نشرهاجر باید در پیش بگیرد عبارتند از:
-اختصاص بخشی از امکانات و سرمایه مادی به طلاب؛
– تأسیس مؤسسات پژوهشی، حمایت مالی و تشویق محققان تحت نظر نشر هاجر؛
– ترویج فرهنگ علمی، درون زا و بومی کردن تحقیقات و اجتناب از تقلیدی و ترجمهای بودن مطالب؛
– به کارگیری و فعال کردن رسانهها به ویژه مطبوعات برای طرح موضوع و معرفی نشر هاجر، جنبش نرم افزاری و اهداف آن و فرهنگ سازی در این زمینه؛
– سرمایه گذاری و هزینه کردن در زمینه گسترش و ارتقاء دانش و جذب طلاب؛
بدلیل برنامه درسی فشرده مدارس علمیه بیشترین وقت طلبه ها صرف واحدهای آموزشی میشود لذا برای ترویج این مهم (فرهنگ کتابخوانی) در بین طلاب موارد ذیل پیشنهاد میشود:
-تخصیص ساعتی جهت مطالعه طلاب در کتابخانه حوزه، خلاصهنویسی و تحلیل کتب مورد نظر؛
-لحاظ نمودن خلاصه نویسی کتاب در برنامه درسی و ارائه کار انجام شده در پایان ترم؛