اخبار, جدیدترین ها

مجموعه 29 جلدی دانشنامه شعر مهدوی

دانشنامۀ شعر مهدوی که بازتابندۀ بخشی از ادبیات پربار شیعی در طول تاریخ شعر فارسی است به اشعاری اختصاص دارد که در مدح و منقبت حضرت مهدی (عج) و نیز موضوعات مربوط به مهدویت سروده شده¬اند. گسترۀ کار این دانشنامه شعر فارسی از آغاز تا دوران معاصر (پایان دهۀ هشتاد) بوده است.
گزینش و گردآوری اشعار مهدوی محصول بررسی 5300 دیوان، 6530 مجموعه‌شعر و 312 تذکره و زندگینامه صورت گرفته است. برخی از نسخه‌های مورداستفاده خطی و منحصربه‌ فرد هستند. نوع تحقیق در این مجموعه کتابخانه¬ای بوده است و از منابع کتابخانه¬های آستان قدس رضوی، ملی ملک، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی و مسجد جمکران استفاده شده است؛
لذا سروده¬های مرتبطی که در سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها درج شده¬اند در دانشنامۀ شعر مهدوی قرار نگرفته‌اند.
در این دانشنامه حدوداً 12000 شعر از 1957 شاعر درج شده است.
دانشنامۀ شعر مهدوی صرفاً مجموعه‌ای از اشعار نیست، بلکه اضافاتی را شامل می‌شود که به اعتبار و ارزش علمی آن افزوده است. برخی از این اضافات عبارت‌اند از:
1. شرح احوال و آثار شاعران؛
2. شرح واژگان و اصطلاحات؛.
3. شرح اشارات و تلمیحات.

نمایه های متنوع از ديگر ويژگيها می¬باشد.
در این مجموعه 25 نوع نمایه تهیه شده است از جمله :
نمایه آیات – احادیث – اوصاف حضرت مهدی در ستایش های شاعران- ادیان و فرق – اسماء الحسنی- اشخاص- اصطلاحات فلسفی، دینی و عرفانی …. و نیز نمایه‌ی موضوعی، کشف الابیات و کشف القوافی است.

علاقه‌مندان به تهیه این مجموعه می‌توانند با شماره تلفن های 4-02537842543 تماس برقرار و یا به نشانی قم بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه1 واحد 114 مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *