اخبار, زن و خانواده, نشر هاجر

کتابخوانی و نویسندگی ارتباطی پیوسته دارند

مسئول محتوایی نشر هاجر گفت: خواندن متن‌هایی که از لحاظ نوشتاری قوی هستند، می‌تواند ما را به نویسنده بهتری تبدیل کند.

صالحه ملبوبی، مسئول محتوایی نشر هاجر  به مناسبت ۱۹ مرداد، روز دوستداران کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهارکرد: آنچه دوستداران کتاب باید بدانند این است که کتابخوانی و نویسندگی ارتباطی پیوسته داشته و از هم منفک نیستند.

وی افزود: خواندن متن‌هایی که از لحاظ نوشتاری قوی هستند، می‌تواند شما را به نویسنده بهتری تبدیل کند. در واقع بهترین راه تقویت مهارت‌های نوشتاری، مطالعه کردن مطالب مختلف در زمینه‌‎ای است که در آن فعالیت می‌کنید. دلیل آن این است که افراد معمولا تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند. اگر شما الگو‌های خوبی در کارتان داشته باشید با کتابخوانی، خود به خود به فردی تبدیل خواهید شد که استاندارهایتان تا حد زیادی به الگو‌های زندگی‌تان نزدیک است.

ملبوبی با بیان اینکه مصالح کاری یک نویسنده کلمه و جمله است، بیان کرد: ما برای جمع‌آوری مصالحِ ضروری و کافی، محتاجِ خواندن هستیم. برای اینکه دست‌مان از کلمه پُر باشد و به شیوه‌های نوشتاری مختلف مسلط باشیم، باید مرتب کتاب بخوانیم.

وی درباره اهمیت خواندن برای نویسنده شدن، گفت: خواندن به شما کمک می‌کند دایره واژگان گسترده‌تری داشته باشید، نکات ویرایشی و نگارشی را بیاموزید، ایده‌های جدید پیدا کنید. خواندن شما را با سبک‌های مختلف نوشتاری آشنا می‌کند. برای اینکه بتوانید گونه مورد علاقه و سبک خاص خود را بیابید، باید با گونه‌ها و سبک‌های مختلف آشنا شوید. خواندن گونه‌های مختلف، دید شما را وسیع کرده و این امکان را به شما می‌دهد تا به‌طور عملی با گرایش‌های سبکی نویسندگان آشنا شوید و در نهایت سبک خود را پیدا کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تکنیک‌های نوشتاری را بیاموزید.

ملبوبی تاکید کرد: برای نویسنده شدن فقط نوشتن کافی نیست. این خواندن است که سوخت لازم برای نوشتن را تأمین می‌کند. مطالعه و خواندن کتاب، ذهن را وادار به تفکر و درنهایت پردازش می‌کند. آنجاست که کلمات جریان پیدا می‌کنند و از ذهن به زبان می‌آیند. پس مطالعه را جدی بگیریم و با خواندن کتاب، اطلاعات را افزایش و سپس دست به قلم شویم و بنویسیم.

وی با اشاره به انتشار آثار نویسندگان و همچنین عرضه کتاب‌های متنوع افزود: نشر هاجر درصدد است به منظور هم افزایی و کشف استعداد بانوانی که در زمینه تألیف فعالیت دارند، با انتشار آثار فاخر و حمایت از نویسندگان دست به قلم در وادی زن و خانواده، در این عرصه حرکت کرده و آنها را ماندگار کند. همچنین با عرضه آثار و کتاب‌های متنوع در فروشگاه نشرهاجر، علاقمندان را ترغیب به خواندن کتاب‌های خوب کند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *