اخبار, زن و خانواده

امنیت و معنویت مسجد بهترین فضا برای آموزش و فعالیت بانوان

ظهیری تاکید کرد: فضای مساجد به دلیل بالا بودن امنیت روحی و روانی، بستری مطلوب برای حضور و فعالیت زنان و دختران به ویژه شرکت در دوره های آموزشی است لذا متولیان امور مساجد و مسئول کانون های فرهنگی هنری باید اهتمام بیشتری به فضاسازی برای حضور و فعالیت این قشر داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، معصومه ظهیری دبیر ستاد راهبری زن و خانواده با اشاره به جایگاه و نقش مساجد با بیان اینکه مسجد سنگر است و معمولا سنگر دو کار انجام می دهد گفت: اولا سنگرمحل تحفظ  است و انسان را در امان نگه می دارد دوم اینکه سنگر محلی است برای اینکه مجاهدین در آن جای می گیرند و به متخاصمین و کسانی که قصد عبور از مرزها را دارند هجمه می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراین دو تا کارکرد اصلی برای مسجد متصوراست اولین کارکرد آن حفظ شعائر است «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» شامل انجام مناسک و واجبات  ازجمله نماز، به جا آوردن نذورات،همچنین محلی است برای ترویج معارف دینی و.. یعنی هر کس در ابتدا مسجد را می بیند نمادی است سمبلیک برای انجام مناسک مثل نمازهای صبح، ظهر، مغرب و عشا و محل رجوع برای معارف دینی.

ظهیری ادامه داد: در زمانی که حکومت، حکومت دینی است مثل زمان امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)، بسیاری از امور حاکمیت ازمسجد کوفه ارجاع داده می شد، درواقع مسجد محل قضاوت، محل حل اختلاف، محل مشاوره های حکومتی و محلی بود برای جمع آوری کمک ها، انفاق، صدقات، مساعدت، سرکشی ها..

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در زمان پیامبر گرامی اسلام ، حضرت بعد از نماز جماعت رو می کردند به جمعیت و اگر می دیدند یکی از مامومین حضور ندارد از نمازگزاران سوال می کردند که اگر مریض است برویم عیادت، اگر مشکلی دارد مشکل را حل کنیم، اگر نیازی داد، نیازش را رفع کنیم پس به نحوی از طریق مسجد احاطه به احوال محل و شهر داشتند.مسجد از یک جهت، یک ساختار و کالبد دارد و از جهت دیگر آثار مسجد و کسانی است که در مسجد فعال هستند که هر دوی این ها گاهی نیاز به یک بازنگری دارد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مسجد از یک جهت، یک ساختار و کالبد دارد و از جهت دیگر آثار مسجد و کسانی است که در مسجد فعال هستند که هر دوی این ها گاهی نیاز به یک بازنگری دارد، به عنوان مثال ما در رابطه با فیزیک مسجد، ساختمان و کالبد مسجد گاهی باید تغییراتی را ایجاد کنیم، بنای زیبای ساده ای که مردم از فقیر وغنی نسبت به آن رغبت داشته باشند ، نظافت مسجد، در دسترس بودن امکانات مسجد، فراوانی امکانات مسجد نکاتی است که باید به آن توجه شود.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده با بیان اینکه در بسیاری از مساجد بخش بانوان در طبقه دوم یا در زیرزمین قرار می گیرد و یا در فضایی قرار می گیرد که معلولا تردد برای خانم های باردار و خانم های مسن سخت است گفت:  آسان سازی و قابل دسترس بودن همه فضای مسجد برای همه و به قول حضرت آقا پیوست عدالت داشتن؛که یکی از پیوست های عدالت، عدالت جنسیتی است.

وی ادامه داد: همچنین آسان و ارزان در اختیار بودن مسجد یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد، به عنوان مثال برای برگزاری مراسم مختلف از جمله مجلس ختم، برگزاری مراسم اهل بیت و… چراکه همیشه معمول بوده که مردم چون امکانات در منزل برایشان کامل فراهم نبوده، برای دسترسی بیشتربه امکانات از مسجد استفاده می کردند که این موضوع نیز باید تسهیل در امور مردم باشد.

ظهیری با بیان اینکه مسجد باید به روز باشد گفت: به روز بودن مسجد یعنی اینکه محلی باشد برای جلب همه سنین و همه افراد، مسجد از یک جهت باید برای همه اقشار قابل دسترس باشد و هم اینکه پاسخ گو به نیازها باشد.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده در ادامه با اشاره به ساختارهای مسجد گفت: ساختار مسجد شامل امام جماعت، هیئت امنا و افرادی است که در مسجد فعال هستند، ازجمله پایگاه بسیج، کانون فرهنگی مساجد، انجمن های فعال در مسجد، این ها همه ساختارهایی هستند که در مسجد جا گرفته اند و باید از جهت برنامه ای و جانمایی در ساختار، هماهنگی لازم بین آنها ایجاد شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به کارکردهای مساجد گفت: تسهیل در امور مردم، پاسخ به نیازهای مردم، و فراگیری همه اقشار و همه سنین از جمله این کارکردهاست.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده همچنین به مناطق محروم که از امکانات لازم را برای انجام فعالیت های فرهنگی ندارند اشاره کرد و گفت: فضای مساجد به دلیل بالا بودن امنیت روحی و روانی، بستری مطلوب برای حضور و فعالیت زنان و دختران به ویژه شرکت در دوره های آموزشی است لذا متولیان امور مساجد و مسئول کانون های فرهنگی هنری باید اهتمام بیشتری به فضاسازی برای حضور و فعالیت این قشر داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *