اخبار, نشر هاجر

«درّ نهان» ویژه پیر و جوان

مولف کتاب درّ نهان گفت: بهترین تریبونِ نشردهنده معارف ناب اسلامی را در نوشتن و نویسندگی یافتم.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر ، زهرا درویش نویسنده کتاب درّ نهان ضمن معرفی خود گفت: از سال ۱۳۸۸ به طور رسمی، مطالعات علمی خود را در زمینه معارف قرآن کریم در رشته تفسیر قرآن آغاز کردم و بحمدالله از سال ۱۳۹۹ در کنار مباحث قرآنی و تفسیری، به مطالعه و پژوهش آکادمیک علوم حدیث نیز پرداختم تا با کاربست دانش حدیث در کنار معارف قرآنی، نتایج کاملی از استنباط معارف دین به دست آورم.
وی با بیان اینکه در کنار مطالعات علمی خود، آثاری در حوزه پژوهش‌های قرآنی و حدیثی و در قالب مقالات علمی و کتاب از خود به یادگار گذاشته‌ است، گفت: سعی بنده این بوده است که همواره در مسیر اعتلای معارف ناب دین، با استمداد از معارف قرآن و سنت معصومان علیهم‌السلام، به حل مسائل روز بشری بپردازم.
نویسنده کتاب درّ نهان با بیان این نکته که در سال ۱۳۹۷، بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد، به فکر قدم برداشتن در زمینه نشر معارف دین بوده است، افزود: خداوند متعال در ابتدای سوره قلم، به این ابزار مهم فرهنگ‌ساز سوگند یاد کرده و فرموده: «ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُون» با عنایت به این آیه شریفه و عظمت قلم، بهترین تریبون نشردهنده معارف ناب اسلامی را در نوشتن و نویسندگی یافتم.
وی ادامه داد: من در ابتدا با این مهارت، هیچ‌گونه آشنایی نداشتم؛ اما از آنجایی که دغدغه ترویج معارف دینی داشتم، با استمداد از خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم‌السلام توانستم در این مسیر تلاش کنم و هرگز از خستگیِ راه، ناامید نشوم.
این نویسنده کشورمان، محتوای کتاب خود را به دلیل سادگی و رسایی قلم و محتوای غنی آن، مفید برای اقشار مختلف جامعه به غیر از کودکان دانست و تاکید کرد: مطالعه این اثر توسط متولیان فرهنگی جامعه؛ به دلیل معرفی یک روش فرهنگ‌ساز در زمینه عفاف با استنباط از آیات قرآن و سنت معصومان علیهم‌السلام در این کتاب، می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
وی سپس با تقسیم کارهای فرهنگی به دو صورت فردی و گروهی، به آیه شریفه «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادی» (سوره سبأ/ آیه ۴۶) اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود موجی از دین‌گریزی در برخی جوانان امروز، باید در فکر آنان نفوذ کنیم و با آگاهی از چالش‌ها و شبهاتی که در ذهن و خاطرشان نسبت به دین وجود دارد، به رفع و حل آن، بپردازیم.
درویش به بیان کاهش سرانه مطالعه در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: اگر چه با این کاهش آمار روبرو هستیم؛ اما بحمدالله قشر کتاب‌خوان جامعه، همچنان حمایت خود را از نشر مطالب تازه و آثار چاپی دارند و خدا را شکر از این کتاب هم، استقبال خوبی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، از یک سو با هجمه‌های فرهنگی علیه اسلام عزیز و از سوی دیگر با رشد آگاهی افراد جامعه روبرو هستیم، نویسندگی در حوزه معارف اسلامی و نشر آن را از طریق ابزار قلم، بهترین راه دفاع از ارزش‌ها و معارف اسلام دانست و گفت: نوشتار، همواره باقی می‌ماند و می‌تواند میلیون‌ها مخاطب داشته باشد، برخلاف گفتار که مانا نیست و ممکن است مخاطبان محدودی داشته باشد؛ لذا اگرچه لازم است برای تبلیغ معارف دینی، از ابزارهایی چون سخنرانی استفاده شود؛ اما نویسندگی و ثبت مکتوب آثار در این زمینه، علاوه بر آنکه باقیات‌الصالحات محسوب می‌شود،می‌تواند گستره مخاطبان و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
نویسنده کتاب درّ نهان، با تاکید بر اینکه صحبت کردن از دین با برخی جوانان امروزی، باید از معارف پایه و اساسی دین همچون حقّانیت قرآن و وحیِ نازل شده بر پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله با بیان دلایل متقن آغاز شود، گفت: امروز باید اعتراف کرد که شبهات موجود در فکر برخی از جوانان جامعه، گاه عمیق‌تر از پاسخ به سؤالات جزئی است؛ لذا در این مسیر باید شخصیت‌شناسیِ خوبی صورت گیرد تا بتوان جوانان مشتاق در این مسیر را با تأیید و تشویق بسیار، ثابت قدم نگاه داشت.
وی به انگیزه خود در تالیف کتاب درّ نهان اشاره کرد و گفت: با توجه به حساسیّت و اهمیت مسئله حیا در جامعه و مشاهده کم‌رنگ شدن ارزش عفّت‌ورزی در سالیان اخیر به اشکال مختلف، این دغدغه در من پررنگ شد تا در رفع آن و مقابله با هجوم دشمن، قدمی بردارم و به تالیف این کتاب اقدام ورزم.
درویش با بیان اینکه هر کار مهمی، سختی‌های خاصّ خودش را دارد، اظهار کرد: آنچه باید مورد توجه باشد این است که اگر دغدغه خاصی برای انجام یک کار داشته باشیم، انبوه مشکلات نیز ما را از ادامه مسیر باز نمی‌دارد.
وی به مسئولیت‌های بانوان بعد از ازدواج و ایفای نقش‌های مادری و همسری که انرژی بسیاری از آن‌ها می‌گیرد اشاره کرد و افزود: در این شرایط اگر بانویی بخواهد در کنار ایفای این نقش‌ها، فعالیت‌های دیگری مثل نویسندگی نیز داشته باشد، طبیعتا مستلزم تلاش بیشتر خواهد بود.
این بانوی طلبه با اشاره به آیه شریفه «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز»خطاب به سایر طلاب خواهر گفت: قطعا اگر در کنار تحصیل به ترویج معارف اسلامی از طریق نوشتن اقدام کنید، از نصرت الهی بی نصیب نخواهید ماند؛زیرا هدف، یاری کردن دین است و خداوند متعال به یقین در سختی‌ها، یاری‌گر است و بنده این مسئله را کاملا درک کرده‌ام.
وی با تاکید بر اینکه کتابش مورد تایید و استقبال اساتید دانشگاه قرار گرفته است، به محفلی که در آن کتاب درّ نهان معرفی شده اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که در آبان ماه ۱۴۰۱ با عنوان معرفی کتاب درّ نهان در هفته کتابخوانی و در دانشکده علوم قرآنی تهران صورت گرفت، اساتید دانشگاه ضمن استقبال از این اثر، آن را اقدامی علمی و قرآنی در حل مسئله بروز بی‌عفّتی در اجتماع دانستند.
نویسنده کتاب درّ نهان با بیان اینکه در کتابش تلاش شده است تا به طور جامع، به تمام ابعاد مسئله توجه شود، افزود: در فصول اولیه کتاب، به بیان راهکارهای فرهنگ‎سازی و در فصل‌های بعد، به موانعی که در این زمینه وجود دارد پرداخته شده است؛ همچنین با بیان آثار حفظ عفاف در تحکیم خانواده و سلامت جامعه در فصل پایانی، سعی بر ترغیب و تشویق خوانندگان کتاب در پیاده‎‌سازی رفتاری این مسئله در زندگی شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این کتاب سعی شده از نگاه قرآن و سیره رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در عصر نزول، به کمک شواهد و مثال‌های قرآنی، از چگونگی فرهنگ‌سازی عفاف و سایر اقدامات ایشان، سخن به میان آورده شود.
گفتنی است کتاب ارزشمند «درّ نهان» نوشته زهرا درویش، در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات هاجر که به طور ویژه به موضوعات زن و خانواده می‌پردازد، به زیور طبع آراسته شد و یکسال بعد در ۱۴۰۲ به چاپ دوم رسید. این کتاب علاوه بر تبیین ابعاد حجاب و عفاف، موانع داخلی و خارجی فرهنگ‌سازی عفاف را به طور دقیق بیان نموده و مرز هر دو را مشخص کرده است.از همین مولف، کتاب «حضور اجتماعی زنان از نگاه قرآن و روایات» نیز در سال ۱۳۹۹ چاپ شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *