اخبار, نشر هاجر

زمینه‌های همکاری مرکز نشر هاجر با طلاب اعلام شد

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: تا کنون دوره‌های مختلف نویسندگی در مدارس علمیه استان قم به صورت مقدماتی و تکمیلی برگزار شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، طاهره حیاتی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران استان قم به معرفی انتشارات هاجر پرداخت و گفت: «هاجر» مرکزی است که تا قبل از این، صرفا به صورت تخصصی، به تدوین، چاپ و نشر کتب طلاب حوزه‌های علمیه خواهران اهتمام داشت؛ اما با جهشی که در این مرکز ایجاد گردید، چاپ آثار طلاب، به ویژه در بخش پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی نیز، در دستور کار قرار گرفت.

وی از دیگر رویکردهای جدید این مرکز نشر کتاب را، تدوین کتاب‌هایی با محتوای نویسندگی و موارد این چنین معرفی کرد و افزود: این حرکتِ مرکز نشر هاجر که در سه گام تعریف شده است، بسیار با ارزش و در حقیقت، حرکتی مقدّس و رو به جلو، با تغییر اهداف استراتژی می‌باشد، منتها باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم از نیروهای حوزوی، استفاده کافی و لازم را ببریم و زمینه را برای آموزش و تولید محتوا توسط طلاب فراهم نمائیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم، به برپایی دوره‌های نویسندگی در مدارس مختلف علمیه استان قم اشاره کرد و اظهار کرد: این دوره‌ها در برخی مدارس به صورت مقدماتی و در بعضی دیگر، مراحل تکمیلی آن برگزار شده است.وی با بیان اینکه تعداد زیادی از طلاب مستعد، به رشته‌ی نگارش و نویسندگی، خصوصا در حوزه کودک و نوجوان علاقه دارند، گفت: باید روز به روز، زمینه ظهور و بروز این افراد را در حوزه نویسندگی، بیشتر فراهم کنیم.

حیاتی، پیشنهاد فراخوان و دعوت به همکاری برای طلابی که به نویسندگی علاقه دارند را مطرح نمود و گفت: می‌توانیم ذیل کارهای معاونت پژوهش استان، یک قرارداد کاری بین مرکز نشر هاجر و طلاب منعقد کنیم تا مثلا در تابستان ۱۴۰۳، دوره‌های آموزشی به صورت فوری و فشرده، برای این طلاب مستعد و علاقه‌مند به موضوع نویسندگی، برگزار گردد و ان شاءالله در تابستان ١۴٠۴ خروجی کار دیده شود و کتاب‌هایی که مدّنظر می‌باشد، به خصوص در زمینه کودک و نوجوان، به مرحله چاپ برسد.

وی با تاکید بر اینکه از میان پایان‌نامه‌هایی که با موضوعات قرآنی یا روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام نگارش شده است، می‌توان داستان‌هایی برای کودک و نوجوان استخراج کرد و آن‌ها را پس از بررسی‌های فنی چاپ کرد، گفت: نشر داستان‌های مرتبط با کودک و نوجوان باعث می‌شود که افراد، به نویسندگی ترغیب شوند و از پایان‌نامه‌هایی که در زمینه اخلاقی، تفسیری، روایی و فقهی باشد و حتی با موضوع مباحث بنیادین مثل فقه و فلسفه باشد، می‌توان بهترین استفاده را در این حوزه برد.

موضوع دیگری که معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم به آن پرداخت، تولید محتواهای مناسب با هدف آموزش احکام به کودکان بود. وی در این خصوص گفت: برای این موضوع، تعدادی از نویسندگان شناسایی شده‌اند و پیشنهاد شده که از محتوای پایان‌نامه‌های ارزشمند استفاده گردد و برای تبدیل آنها به داستان‌های کودک و نوجوان به صورت مصوّر، استفاده شود.

وی در پایان خطاب به طلاب و داوطلبانی که تمایل به همکاری با مرکز نشر هاجر دارند، گفت: این مرکز در بحث تولید کتاب، در سه عرصه‌ی ویراستاری، ساختار پژوهشی و تایید علمی آثار و نیز نقد کتاب، امکان همکاری با عزیزان را خواهد داشت.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *