اخبار, انجمن, وبلاگ

مصاحبه مرکز نشر هاجر با مدیرعامل و مجری طرح بزرگ فرهنگنامه فاطمی

از گام های مؤثر در بازشناسی و ترویج فرهنگ فاطمی و نهادینه کردن سبک زندگی فاطمی، پرداختن به گفتار و کردار حضرت و تلاش در راستای عملی کردن سیره­ی ایشان در زندگی افراد است. نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده، از پیشگامان این الگوسازی است که تاکنون آثار فاطمی متعددی را به چاپ رسانده است. این نشر اکنون «فرهنگنامه فاطمی» را گردآوری و آماده چاپ نموده است.

با مدیرعامل نشر هاجر، جناب آقای شایان­فر، پیرامون مجموعه «فرهنگنامه فاطمی» به گفتگو نشستیم:

لطفا توضیحاتی در مورد اهداف و نحوه­ی اجرای طرح فرهنگنامه فاطمی ارائه بفرمایید؟   

«نشر هاجر» با ایجاد نهضت فاطمه شناسی که با چاپ و نشر ده­ها کتاب فاطمی همراه بوده، هم اینک برای نخستین بار در پی انتشار فرهنگنامه فاطمی به صورت موضوعی – الفبایی برآمده است.

این مرکز به خوبی به ارائه کتیبه طهارت و پاکی و صحیفه عصمت و روشنایی حضرت فاطمه علیها السلام به جامعه دینی و جهانی واقف بوده و بر این توفیق خدای منان را شاکر است. نشر هاجر با علم به اینکه امروزه بانوان ایرانی و قاطبه زنان در جهان اسلام و گستره هستی به دنبال الگویی شایسته و کامل برای تنظیم روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند و این نیاز تنها با شناسایی و معرفت یابی به سیره رفتاری و گفتاری بانوی بانوان محقق می گردد به این مهم اقدام نموده است.

در راستای تحقق این مهم، با مدیریت و راهبری لازم و ایجاد فرصت مناسب برای محققان، در زرین برگ های این فرهنگ نامه به واکاوی در زندگی شخصیت طراز اسلام در میدان عقیده، اندیشه، عرفان، اخلاق، سیاست و رفتار پرداخته است و بیش از هزار سخن را با استفاده از کتب مرجع و تحقیقی فریقین (منابع و مآخذ) به صورت الفبایی و موضوعی، ارمغان راه مشتاقان ساخته است.

  • مخاطبین این فرهنگنامه چه کسانی هستند؟ در مورد محتوای فرهنگنامه توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

این مجموعه منبعی غنی برای محققان، مدرسان، مبلغان، معلمان و مخاطبان دیگر بویژه بانوان فاطمی­خو خواهد بود. این فرهنگنامه دارای دو بخش است:

بخش اول در بیست و یک محور براساس محورهای زیر آماده شده: تولد و حیات زمینی، سیما و صفات و شخصیت (نام ها، لقب ها، کنیه ها)، آیات، روایات، مناقب و فضایل معنوی، ازدواج و سیره خانوادگی، سیره اعتقادی، اخلاق و رفتار، تربیت و پرورش فرزندان، سیره عبادی و قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری، سیره اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی، اذکار، ادعیه و تسبیحات، توسلات و نمازها، وصایا و توصیه ها، مظلومیت ها و مصیبت ها و شهادت و حیات آسمانی.

بخش دوم با نام گنجینه گفتار؛ شامل بازخوانی، تحليلِ محتوا و شرحِ خطبه‌ها، دعاها، وصایا، زيارات و تعقيبات، سخنان کوتاه، نگاه دیگران، منزلت­شناسی، اشعار، مدايح و مراثی است. باید توجه داشت که سخنان حضرت فاطمهعلیها السلام برگرفته از تربیت قرآنی ایشان است و آن حضرت اقیانوس موّاج را در کلماتی کوتاه جای داده اند. در واقع در بخش دوم  فرهنگنامه ضمن بررسی محتوای متعالیِ خطبه‌های بلند و کوتاه و سخنان حکمت‌آموز آن حضرت، دریچه‌ای به سوی شعر و مَثَل‌ها و تعقیبات و زیارات حضرت گشوده شده و آن گاه شخصیت ایشان از منظر علما و اندیشمندان اهل سنت، خواص، مستشرقین و غربیان پی گرفته شده؛ سپس اشعار عربی و فارسی در مدح آن حضرت و برخی از مناقب و کرامت‌های ایشان ذکر شده است.

  • چه زمانی این فرهنگنامه، زیور طبع خواهد پوشید ؟

به لطف الهی و عنایت حضرت صدیقه طاهره علیها السلام، این مجموعه گرانسنگ، همان طورکه قبل از این وعده داده و از طریق سایت ها و خبرگزاری ها اطلاع رسانی شده؛ إن شاء الله در فروردین سال 98 این مجموعه کاربردی و وزین در 9 جلد، به زیور طبع آراسته و پاسخگوی مشتاقان مکتب صدیقه طاهره علیها السلام در ابعاد مختلف خواهد شد.

شایان ذکر است که به علت نیاز جامعه هدف به معارف و سبک فاطمی و اهتمام ویژه نشر هاجر در راستای ایجاد نهضت فاطمی و ایفای رسالت و وظایف خویش به مادر شیعیان تا کنون صدها دوره از این فرهنگنامه، با تخفیف ویژه پنجاه درصد، پیش فروش شده و استقبال از جای جای میهن اسلامی ادامه دارد.

امید است که نهادها و مراکز مرتبط نیز عرصه وارد شده و با همیاری در ترویج این فرهنگنامه موجب خدمت رسانی بیشتر شده و پاسخگوی سیل مشتاقان به برخورداری از این مجموعه فاخر باشیم. در حال حاضر نشر هاجر که در ترویج کتب فاطمی، اساساً سودآوری را مدنظر قرار نداده و فرهنگ سازی و اجر اخروی را سرلوحه کار خود قرار داده است، این فرهنگنامه را با تسهیلات ویژه در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب با تخفیف پنجاه درصد، می توانند به جای پرداخت مبلغ واقعی 480 هزارتومان که  در کتاب مندرج شده، تنها با پرداخت 240 هزار تومان این فرهنگنامه وزین را تهیه نمایند. ضمنا امکان پرداخت دو مرحله­ای (100 هزار تومان پیش پرداخت و 140 هزار تومان هنگام تحویل کتاب) نیز توسط نشر فراهم شده است.

 

جهت سفارش کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *