اخبار, انجمن, وبلاگ

مصاحبه با خانم خدیجه جواهری مولف کتاب سیر تاریخی تفسیر قرآن با قرآن

 

  1. خانم موحد، لطفا خودتان را معرفی و مختصری از رزومه تحصیلی، علمی، فرهنگی، اشتغالات و مهارت هایتان بگویید؟

خدیجه جواهری موحد هستم، فارغ التحصیل سطح 3 رشته تفسیر و مدرس فقه و اصول در مدرسه علمیه صدیقه کبری (سلام الله علیها) در شهرستان بهار؛ همچنین مشغول به تبلیغ در سطح شهر بهار و روستاهای اطراف آن نیز هستم.

 

  1. در خصوص کتابی که در نشر هاجر به چاپ رساندید، توضیح دهید؟

کتابی که در نشر هاجر به چاپ رسیده، با عنوان (سیر تاریخی تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر) در اصل پایان نامه بنده بود و با راهنمایی استاد بزرگوار و نویسنده، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید حیدری فر انجام شد. در این کتاب تحولات تفسیر قرآن با قرآن و روایات معتبر تفسیری که به این شیوه می باشند، گرد آوری و تنظیم شده است.

 

  1. چه عواملی را در ارتقاء علمی خواهران طلبه موثر می­دانید؟ در این مسیر مسئولان حوزه چه نقش و وظایفی را باید بر عهده گیرند؟

مهمترین عامل، تربیت طلاب پژوهشگر و با انگیزه در طول دوره سطح 2 و سطح 3 است که برای رسیدن به این منظور لازم است برنامه ریزی درسی بهتری تدوین و اجرا شود. با روندی که اکنون در حوزه­ها حاکم است؛ طلاب، بیشتر دروس را حفظ می کنند و نمره می گیرند که این نقیصه باید اصلاح شود.

 

  1. برای بهره گیری از تجارب اهل قلم در مدارس علمیه، چه برنامه هایی پیشنهاد می نمایید؟

از صاحبان علم، اهل قلم و بزرگان نویسنده دعوت شود تا در مدارس کارهای کارگاهی انجام دهند و دوره های مستمر مقاله نویسی و تحقیق برای طلاب علاقمند برگزار شود. از نویسندگان خواسته شود اموری مثل دانشنامه ها را با کمک طلاب توانمند و با استعداد انجام دهند و به اینصورت طلاب از نظر مادی و معنوی تامین شوند.

  1. سرکار عالی به عنوان یک نویسنده با مشغله های علمی و کاری بسیار چگونه بین اشتغالات و رسیدگی به امور خانواده، تعادل برقرار می کنید. بی شک برای بانوان جمع بین این دو محور بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بانوان موفق در این زمینه برنامه ریزی های دقیقی دارند تا بتوانند به هر دو محور برسند. البته اصل و اساس باید خانه، خانواده و بحث فرزند آوری و فرزند پروری باشد و کارهای بیرون از منزل در مرحله بعد… .

  1. چه راهکارهایی را برای استقبال مجامع علمی از نشر تحقیقات خواهران طلبه پیشنهاد می نمایید؟

بروشوری از کتابهای چاپ شده طلاب جوان، در اختیار مجامع و کتابخانه ها قرار دهند. نمایشگاهی از آثار طلاب جوان بر پا شود.

  1. به نظر شما عموم مخاطبان چه انتظاری از تألیفات خواهران طلبه دارند؟ جای خالی چه موضوعاتی در حوزه نشر کتاب مشهود است و ناشرینی مثل نشر هاجر می توانند روی آن سرمایه گذاری کنند؟

آثار می بایست دارای محتوای علمی و متقن باشد، دست اول بوده و با اصول نویسندگی منطبق بوده و دارای نثری روان و گیرا باشد . در حوزه کتاب کودک و نوجوان خصوصا رمان از طلاب مستعد بهره بگیرند.

  1. به نظرتان مرکز نشر هاجر برای حمایت از تولید و نشر آثار طلاب چه رویکرد و سیاست هایی را باید در پیش بگیرد؟

اگر نشر هاجر بتواند سیاست حمایت معنوی و ارائه مشاوره به طلاب مستعد نویسندگی را در پیش بگیرد، بسیار موثر خواهد بود. 

  1. فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را در بین طلاب خواهر چگونه ارزیابی می نمایید؟

متاسفانه در جامعه ما آن طور که شایسته است، رغبت به مطالعه وجود ندارد و این خلأ در میان طلاب نیز وجود دارد؛ هرچند طلاب مُبلِّغ، بنا به شرایط تبلیغی، بیشتر توفیق مطالعه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *