اخبار, انجمن, وبلاگ

مصاحبه با مولف کتاب راهبری اعمال در پرتو خودآگاهی و خویشتن‌داری

مصاحبه با سرکار خانم رؤیا دهقانی فیروزآبادی (استان یزد)

مولف کتاب راهبری اعمال در پرتو خودآگاهی و خویشتن‌داری (چاپ سال 1396)

 

سوابق علمی، آموزشی، تبلیغی و اجرایی

تحصیلات حوزوی: سطح 3 رشته تفسیر و علوم قران

  • آثار علمی:

مقاله: مقایسه نگرش بانوامین رحمه الله علیه و صدیقه دولت‌آبادی در مقوله حجاب با مشارکت خانم رسولی، حاج شیخ فقیه خراسانی یزدی،

 کتاب: راهبری اعمال در پرتو خودآگاهی و خویشتن‌داری؛ احکام نوپدید فقهی با مشارکت خانم سمیه برزگری

  • تدریس: از سال 75 دروس ادبیات عرب (مبادی العربیه، هدایه) فقه (فقه فارسی، تحریر الوسیله، فقه غیراستدلالی، فقه استدلالی آقای ایروانی و شرح لمعه) در حوزه و دانشگاه
  • تبلیغ: اردوی جهادی در روستاهای سمیرم- ایام اعتکاف، مباحثه حماسه حسینی در دانشگاه آزاد، سخنرانی عمومی با توجه به مناسبت‌ها با موضوعات تربیتی، فقهی و خانوادگی، حضور در موکب الغدیر یزد در کربلا جهت پاسخگویی به سؤالات شرعی و حضور در جمع زوار شاهرود جهت تبیین احکام طهارت
  • اجرایی: همکار معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران استان یزد (از سال 79 تا 83)، همکار معاونت پژوهش (75 تا 79)، مدیر سطح 2 (83 تا 88)، معاون فرهنگی استان حدود یک سال، معاون پژوهش سطح 3 (90 تا 93)، مدیر سطح 3 (93 تا 95)، معاون پژوهش استان از سال 95 تاکنون.

 

 تشکر از اینکه دعوت ما را جهت شرکت در مصاحبه ‌پذیرفتید. لطفاً به‌صورت مختصر خودتان را معرفی نمایید.

اینجانب رؤیا دهقانی در سال 1350 در شهرستان میبد و در یک خانواده مذهبی متولد شدم. علی­رغم علاقه وافری که به درس داشتم به خاطر ازدواج مجبور به ترک تحصیل در مقطع دبیرستان شدم. با تأسیس حوزه علمیه خواهران در سال 1372 وارد حوزه شدم. دروس سطح 2 را در محضر حجج‌اسلام و المسلمین آقایان مرحوم سید جلال یحیی­زاده، زکریا اخلاقی، محمود امامی، غفوری فراگرفتم. خوشبختانه به خاطر سنت خوب حوزه، از همان اوایل طلبگی تدریس در دروس فقه و ادبیات عرب را شروع کردم. در طول این سال­ها در سمت‌های مختلف معاون آموزش، فرهنگی و پژوهش فعالیت نمودم. حدود یک دهه مدیریت حوزه علمیه خواهران سطح 2 و 3 شهرستان میبد را برعهده داشتم و در حال حاضر به‌عنوان معاون پژوهش استان یزد در خدمتِ حوزه‌های علمیه خواهران هستم. همچنین سال 86 در رشته تفسیر و علوم قران در شهرستان میبد ادامه تحصیل دادم و در کنار تدریس و تحصیل، مدیر سطح 2 حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله علیها هم بودم.

 

نویسندگی را از کجا و چگونه آغاز کردید؟

از همان اوایل طلبگی مطالبم را در قالب خاطره‌نویسی یا داستان می نوشتم؛ گرچه هیچ‌وقت به فکر چاپ نبودم اما خدا را شکر بعد از ورود به سطح 3 و با فراهم شدن بستر نگارش و گذراندن دوره‌هایی، در این مسیر گام نهادم. از مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران بالأخص حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حصاری تشکر ویژه دارم که این بستر را برای امثال بنده فراهم نمودند.

 

چه توصیه‌هایی برای سایر طلاب خواهر علاقه‌مند به نویسندگی دارید؟

اینکه بنویسند و هیچ‌وقت ترس به خود راه ندهند چرا که طبق فرمایش حضرت علی علیه‌السلام از آنچه می‌ترسی خود را درون آن بینداز. برای اینکه نویسنده خوبی شوید باید تلاش کنید و بنویسید. نویسندگی را با مطالعه مستمر و تمرین تقویت نمایید. هرروز بنویسید گرچه خاطرات روزمره باشد.

علاقه خودتان را در خصوص موضوع نویسندگی کشف نموده و در همان راستا، کتب مرتبط را مطالعه نمایید تا با اشراف کامل بر موضوع، بتوانید در آن موضوع قلم بزنید.

 

هدف و انگیزه اصلی شما از نگارش کتاب راهبری اعمال در پرتو خودآگاهی و خویشتن‌داری چیست؟

همیشه این سؤال در ذهن بنده خطور می‌کرد چرا برخی افراد در برخورد با مشکلات، مدیریت خوبی دارند و در حقیقت مشکل را مدیریت می­کنند؛ نه اینکه مشکل آن‌ها را مدیریت کند. با وجود آنکه برخی از آنان از سواد کلاسیک هم کم‌بهره هستند. در جلسه‌ای با حضور یک دکتر روانشناس این سؤال را مطرح کردم ایشان در پاسخ فرمودند که این افراد دارای هوش هیجانی بالایی هستند. در همان جلسه به بنده پیشنهاد دادند که موضوع پایان‌نامه‌ام را «تأثیر هوش هیجانی بر رفتار انسان از دیدگاه آیات و روایات» قرار دهم؛ اگرچه نگارش پایان‌نامه آن­هم با موضوع میان‌رشته‌ای سخت بود اما بامطالعه کتب روانشناسی در طول یک سال و حمایت­ها و هدایت­های اساتید بزرگوارم آقایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد کاویانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی‌الله هاشم‌پور توانستم کار را به سرانجام برسانم. پس از اتمام نگارش مرکز مدیریت پیشنهاد چاپ این اثر را داد.

 

محتوای کتاب خود را به‌صورت مختصر توضیح دهید.

مؤلفه‌های فردی هوش هیجانی (خودآگاهی و خویشتن‌داری) در این کتاب موردبررسی قرارگرفته است. اینکه شخص چگونه خود را بشناسد تا بتواند طبق فرمایش معصوم علیه‌السلام به شناخت معبود دست یابد. «من عرف نفسه فقد عرف ربه». هم‌چنین فرد چگونه هیجانات خود را تنظیم نموده تا مانع از بروز آسیب‌های روانی و اخلاقی در خود و خانواده‌اش شود.

 

نظرتان در خصوص نقدهای ادبی و علمی در آثار طلاب خواهر چیست؟

به‌یقین هر اثر علمی چون ساخت ذهن و فکر بشر است قابل نقد است؛ البته نقد، معیار و میزان می‌خواهد و باید با اعتماد بر معیارها به سمت نقد دلسوزانه حرکت کرد. اگر نقد منصفانه صورت پذیرد به نویسنده کمک خواهد نمود تا اثرش از لحاظ کیفی ارتقاء یابد. ای کاش این کار توسط همکاران محترم مرکز نشر هاجر انجام گیرد. همچنین برای افرادی مثل بنده که در ابتدای راه هستند دوره‌های ویژه جهت تقویت نویسندگی برگزار گردد.

 

 

به نظر شما طلبه خواهری که قلم در دست میگیرد، چه مسئولیتی در قبال خواننده دارد؟

طلبه‌ای که چند سال در حوزه درس خوانده و معارف را به شکل ریشه‌ای یاد گرفته می‌تواند با قلم خودش از عقاید شیعه دفاع کرده حتی روشنگری نماید. البته در ارائه نوشته‌هایش باید توجه داشته باشد که افراط‌وتفریط نکند و برداشت‌های شخصی خودش را به خواننده منتقل ننماید. شخصی که آثار طلاب را مطالعه می‌کند انتظار دارد که محتوی مبتنی بر اصول دینی باشد و با مطالعة آن کتاب اعتقادش تقویت شود.

 

فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین طلاب خواهر را چگونه ارزیابی می­نمایید؟

مطالعه از سنت­های حسنه حوزه‌های علمیه بوده و هست. امروزه هم با تمام مشغولیت ها می توانیم با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، کتاب‌خوانی را جزء اولویت‌های برنامه روزانه خود قرار دهیم؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری کتاب‌های چندین جلدی را در فرصت‌های اندک چند دقیقه‌ای و حتی در مسافرت‌ها مطالعه می­نمایند.

 

 

برای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی میان طلاب خواهر از کجا و چگونه باید شروع کرد؟

حوزه می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش الگویی داشته باشد. اینکه مسئولین حوزه به‌عنوان متولیان، خود اهل مطالعه باشند مضاف بر اینکه اساتید نقش تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارند. اگر استاد اهل مطالعه و تحقیق باشد همین روحیه به طلاب سرایت خواهد نمود؛ البته باید از ابزار تشویق هم استفاده نمود. پیشنهاد می شود برای انس بیشتر طلاب با کتاب برخی کلاس‌ها در فضای کتابخانه تشکیل شود و کتب مرتبط با درس در معرض دید طلاب قرار گیرد. بنده درس حدیث‌شناسی را در فضای کتابخانه برگزار می نمایم. کتب حدیثی مختلف را طلاب انتخاب می کنند و ضمن بررسی کلیت کتاب مباحثی از آن کتاب را با طلاب بحث و بررسی می نماییم.

این حرکت بسیار موردتوجه طلاب قرار گرفته به‌طوری که برخی اظهار کردند از بهترین ساعات درسی بوده است.

 

 

به‌عنوان یک نویسنده چه توقعی از خوانندگان کتاب راهبری اعمال در پرتو خودآگاهی و خویشتن‌داری دارید؟

اگر پس از مطالعه نظرات خود را از طریق ایمیل به بنده اطلاع دهند باعث خرسندی و سپاسگزاری ام هست.( royadehgani@gmail.com)

ضمناً در این کتاب کوشش کردم قابلیت‌های فردی هوش هیجانی را از متون دینی استخراج‌کنم. ان شاء الله افراد بتوانند با انجام راهکارهایی که در کتاب ذکر شده در مسیر سعادت گام بردارند و به خداشناسی برسند.

در پایان ضمن تشکر از مسئولین مرکز نشر هاجر در راستای تأکید مقام رهبری مدظله‌العالی بر تولید علم و نیاز جدی جامعه به متون اصیل دینی و به روز،، پیشنهادی برای مرکز مدیریت دارم. دوره‌هایی به‌صورت مجازی یا حضوری برای طلابی که در ابتدای مسیر هستند برگزار شود تا بتوانند نویسندگانی از مجموعه حوزه خواهران برای نسل امروز تربیت کنند. حتی می‌توان با بازآفرینی کتب دینی قدیمی، جوان‌ها را تشویق به مطالعه نمود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *