اخبار, انجمن, وبلاگ

بخش دوم مصاحبه با مولف کتاب معاد باوری چیستی و آثار

بخش دوم مصاحبه با سرکار خانم سمیه مقیمی

مولف کتاب معاد باوری چیستی و آثار (چاپ سال ۱۳۹۴)

سوال: سرکار عالی در جایگاه یک نویسنده که مشغله‌های علمی و کاری دارید چگونه بین این اشتغالات و رسیدگی به امور خانواده تعادل برقرار کردید؟

پاسخ: بی شک برای بانوان جمع بین این دو محور، بسیار مهم و حائز اهمیت است و همه چیز در پرتو برنامه ریزی و مدیریت زمان، مقدور و آسان می­شود تا سهم هر یک از این مسئولیت­ها، در حد لازم در نظر گرفته شود.

 

سوال: چه راهکارهایی برای استقبال مجامع علمی از نشر تحقیقات خواهران طلبه پیشنهاد می‌نمایید؟

پاسخ: خواهران طلبه باید به قوت محتوا، مستندسازی و نوپدید بودن موضوعات و روان بودن ادبیات نگارش توجه داشته باشند، تا اعتماد عمومی را در بین مخاطبان خود ایجاد کنند. همچنین اگر برخی از خواهرانِ صاحب سبک­های خاص نویسندگی، در گرایشهای مختلف همسو با تخصص­های خود (در قرآن و کلام و مهدویت و سایر رشته‌های موجود در حوزه‌های خواهران) در موضوعات مورد نیاز مخاطبان -به ویژه بانوان، کودکان، نوجوان و جوانان- به نوشتن بپردازند و در قالب‌های مختلف از جمله داستان نویسی و سایر روش­های انتقال هنرمندانه، محتوای مدنظر را ارائه دهند، سرعت مقبولیت آنان بیشتر خواهد شد.

 

سوال: به نظر شما عموم مخاطبان چه انتظاری از آثار نویسندگان خواهر طلبه دارند؟ جای خالی چه موضوعاتی در حوزه نشر کتاب مشهود است و باید ناشرینی مثل نشر هاجر بر روی آن سرمایه گذاری کنند؟

پاسخ: با توجه به اینکه آثار توسط طلاب نوشته شده، مخاطبین انتظار کتاب­هایی فاخر با محتواهای غنی و روزآمد و در عین حال با خلاصه نویسی و به­نویسی محتوایی، ساختاری و شکلی دارند. از خواهران انتظار می­رود در خصوص مسائل مورد ابتلاء خانواده­ها، زنان، دختران جوان، کودکان و نوجوانان به تولید کتاب با ادبیاتی روان و با سبک‌های ادبی متفاوت بپردازند.

 

سوال: به نظرتان مرکز نشر هاجر برای حمایت از تولید و نشر آثار طلاب چه رویکرد و سیاست‌هایی را باید در پیش بگیرد؟

پاسخ: در سال­های اخیر، رویکرد حمایت از آثار خواهران افزایش یافته که جای تقدیر دارد؛ اما از آنجا که برادران در تعامل بیشتر با ناشرین در سراسر کشور هستند، بهتر است ظرفیت نشر هاجر، معطوف به خواهران طلبه و اساتید خواهر به ویژه در موضوعات زنان و آثار و نتایج علم آموزی خواهران در گرایشهای مختلفِ جاری در حوزه خواهران شود و حتی الامکان آثار غیر خواهر به انتشارات دیگر محول شود.

 

سوال: فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را در بین طلاب خواهر چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

پاسخ: مثل فرهنگ عمومی؛ اما اگر کتابهای همسو با نیاز تبلیغی بانوان و همچنین آثار تقویت کننده علمی آنان همسو با تخصص­هایشان فراهم شود اقبال بیشتری صورت می­گیرد‌. البته در خصوص سیر مطالعاتی تبلیغی و پژوهشی باید طرحی نو افکند و با کتاب­های مطرح که جذابیت محتوایی، قلمی و قالبی دارند، به ازدیاد اقبال به کتابخوانی کمک کرد. همچنین انجام مسابقات و در نظر گرفتن اردوهای علمی، مانند بازدید از کتابخانه‌ها و دیدار با مؤلفین معروف و علمای محبوب، به این مهم کمک می‌کند؛ ان شاء الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *