اخبار, انجمن, وبلاگ

بخش اول مصاحبه با مولف کتاب معاد باوری چیستی و آثار

 مصاحبه با سرکار خانم سمیه مقیمی

مولف کتاب معاد باوری چیستی و آثار (چاپ سال ۱۳۹4)

سوال : در ابتدای کلام، جهت آشنایی بیشتر مخاطبین با شما، در مورد فعالیت‌های تحصیلی، علمی، فرهنگی و همچنین اشتغالات و مهارت­های خود صحبت کنید؟

پاسخ : طلبه سطح 4 گرایش تفسیر تطبیقی هستم. حدود 6 سال در مدارس علمیه استان مازندران تدریس داشتم. تألیف و تدوین 2 کتاب و 7 مقاله حاصل پژوهش و تحقیقاتی هستم که انجام گرفته است. استاد راهنمای بیش از 30 تحقیق پایانی، برگزاری کارگاه­های پژوهشی در سطح مدارس علمیه و ویراستاری علمی ادبی کتاب از دیگر فعالیت های علمی بنده است. در 2 دوره از جشنواره بانوی کرامت نیز آثار ارائه شده حائز رتبه گردید. در کنار فعالیت های علمی به اشتغالات فرهنگی تبلیغی هم مشغول بودم.

 

سوال : مختصری در خصوص کتاب‌هایی که در نشر هاجر به چاپ رساندید توضیح دهید؟

پاسخ :  کتاب «معادباوری (چیستی و آثار)» که در آن به مسائلی چون حقیقت و فلسفه معاد، آثار فردی اجتماعی اعتقاد به معاد و پیامدهای انکار آن، علل کاهش اعتقاد به معاد و راههای گسترش اعتقاد به آن پرداخته شده است.

کتاب «بایسته­ها و رسالت­های طلاب خواهر با نگاهی به جریان­شناسی تحصیلات حوزوی خواهران» که به کارکردها و رسالت­های طلاب خواهر در عرصه آموزشی، پژوهشی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی پرداخته شده است.

 

سوال : چه تحلیلی از وضعیت فعلی نشر کتاب­های علوم اسلامی در کشور دارید و وضعیت آثار خواهران طلبه را چگونه می‌بینید؟

پاسخ : در سطح کلان کشور شاهد آثار محققانه و فاخری در گرایشهای مختلف به ویژه علوم و معارف اسلامی هستیم که از نظر شکلی و قوت محتوا خوب ارزیابی می­شود و نشر هاجر هم الحمدلله یکی از ناشران برجسته در این راستا است که در سال­های اخیر، در ترویج فرهنگ معارف فاطمی به طور ویژه، پیشتاز بوده است.

 

سوال : چه عواملی را در تقویت علمی خواهران طلبه مؤثر می­دانید تا نوشته­هایشان ارتقا یابد؟ در این مسیر مسئولین حوزه چه نقش و وظایفی را باید بر عهده گیرند؟

پاسخ : در سال­های اخیر با آموزشِ پژوهش و نگارش، ابزار لازم در اختیار حوزه­های خواهران قرار گرفته و همچنین فرصت خوب چاپ سلسله کتاب­های سرمه سعادت و تصویب آثار دیگر در نشر هاجر، باعث خودباوری و انگیزه­مندی جهت نشر آثار، در میان طلاب خواهر شده است.

 

سوال : برای بهره­گیری از تجارب اهل قلم در مدارس علمیه، چه برنامه­هایی پیشنهاد می­نمایید؟

پاسخ : تجهیز کتابخانه به آثار مؤلفان مشهور و مقبول، به روزرسانی کتابخانه­ها، برگزاری نشست­های نقد کتاب با حضور مؤلفین و همچنین تشکیل پی در پی نمایشگاه­های کتاب؛ که شنیده و دیده شده، نشر هاجر در این زمینه اقدامات ارزنده‌ای به انجام رسانده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *