اخبار, وبلاگ

مصاحبه خبرگزاری مفتاح با مدیر عامل مرکز نشر هاجر جناب آقای شایانفر با موضوع فعالیت ها و برنامه های این انتشارات

1 . آقای شایانفر لطفاً با بیان توضیحاتی خوانندگان را با مرکز نشر هاجر بیش از پیش آشنا نمایید.

مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با هدف چاپ و توزیع کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه خواهران در سال 1383 موفق به اخذ مجوز نشر گردید. این مرکز  با توجه به جایگاه خاصش که مرکزی فرهنگی، علمی و انتشاراتی است و نظر به اهداف، ساختارها و مأموریت‌هایش، خدمات گوناگونی به جامعه علمی فرهنگی به‌خصوص طلاب خواهر ارائه داده که عمده آن تأمین کتاب‌های درسی، تأمین منابع کتابخانه‌های مدارس علمیه، حمایت از نشر آثار پژوهشگران با اولویت آثار بانوان بوده است.

مرکز نشر هاجر گام‌به‌گام با توسعه زیرساخت‌ها، برنامه­ها و فعالیت­های خود هم‌اینک به یکی از ناشران بزرگ و معتبر کشور تبدیل گردیده است.

در مجموع می‌توان فعالیت نشر هاجر را در محورهای زیر تعریف نمود:

  • چاپ و نشر آثار مکتوب تولیدی حوزه‌های علمیه خواهران؛
  • چاپ و نشر آثار قابل نشر در حوزه علوم، فرهنگ و معارف اسلام؛
  • تهیه و تأمین و ارسال کتاب‌های تحصیلی طلاب حوزه‌های علمیه خواهران؛
  • تکثیر و توزیع آثار به‌صورت دیجیتال، الکترونیکی و الواح فشرده؛
  • چاپ و نشر آثار پژوهشگران و نویسندگان توانای حوزه­های خواهران و اندیش ورزان اسلامی.

 

2.نشر هاجر تاکنون چند عنوان کتاب و با اولویت چه موضوعاتی به چاپ رسانده است.

از ابتدای تأسیس تاکنون 495 عنوان کتاب در بیش از1500 نوبت چاپ و با شمارگان بیش از 5 میلیون نسخه به چاپ رسیده است. علاوه بر کتاب‌های درسی طلاب، عمده موضوعات کتاب‌های منتشر شده در حوزه علوم اسلامی و انسانی می‌گنجد البته رویکرد جدید این انتشارات اولویت در نشر آثار زن و خانواده است.

 

3.این انتشاراتی تنها کتاب‌های مربوط به طلاب خواهر را چاپ می‌کند یا به بانوان دیگر نیز این خدمت را ارائه می‌دهد؟

نشر هاجر علاوه بر چاپ آثار طلاب خواهر، از آثار تألیفی عموم بانوان و آقایان نیز حمایت می‌نماید. تمامی آثار متقاضی چاپ پس از ارائه درخواست در صورت عبور از فرایند ارزیابی و اخذ مجوز از شورای نشر به‌تدریج آماده چاپ و نشر خواهند شد.

 

4 . جامعه هدف کتاب‌های این انتشارات  چه کسانی هستند؟

طبعاً در مرحله نخست طلاب خواهر می‌باشند. همچنین با توجه به موضوع کلیدی و مهم «زن و خانواده» که به‌نوعی تمامی افراد جامعه را در بر می گیرد ، مخاطب ما عموم افراد جامعه به‌خصوص بانوان و خانواده‌هایشان هستند. در مرحله بعدی عموم اهالی فرهنگ و علم می‌توانند جزو مخاطبین بالقوه ما قرار گیرند که باید با اعمال سیاست‌های صحیح و اصولی آن‌ها را با آثار خود آشنا نماییم و یا کتاب‌هایی با توجه به مأموریت اصلی این انتشارات در راستای نیازهای اقشار مختلف تهیه و تولید نماییم.

 

5. وضعیت نشر و توزیع کتاب‌های علوم اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازخوانی مجدد موضوعاتی که در گذشته کار شده با زبان و فرهنگ امروز می‌تواند به توسعه و تعمیق ارتباط کتاب‌های مذهبی با مخاطبین به‌خصوص جوانان کمک شایانی نماید. علاوه بر ادبیات و محتوای کتاب‌ها باید به‌ظاهر آن نیز توجه مضاعف شود. سابقاً مثلاً در دهه‌های 50 و 60 و حتی دهه 70 معیار محتوای کتاب بود ولی امروزه باید به طرح جلد، صفحه‌آرایی، استفاده از تصویر و نمودار، نوع کاغذ و موارد مشابه دیگر توجه و عنایت ویژه‌ای شود. تمامی این محورها می‌توانند در برقراری ارتباط بین کتاب و خواننده نقش مهمی ایفا کنند. دنیای امروز، دنیایی است که برخی جوامع محتوای بدون پشتوانه و بی‌اساس خود را با رنگ و لعاب جذاب به مخاطبین ارائه و گاهی هم موفق می‌شوند؛ حال وظیفه ناشرین حوزه علوم اسلامی با پشتوانه هزار ساله تحقیق و پژوهش‌های عالمانه بسیار سنگین است و باید به حول و قوه الهی در این راه گام‌های مستحکمی برداشته و محتواهای غنی خود را به‌صورت کاربردی و به‌روز به جامعه ارائه دهند.

 

6.چند نمونه از مهم‌ترین کتاب‌های چاپ‌شده توسط این انتشاراتی را بفرمایید.

کتب متعددی توسط این انتشارات به چاپ رسیده، به‌عنوان نمونه در همین سال جدید، اثر ارزشمند فرهنگنامه فاطمی، (نخستین فرهنگنامه موضوعی – الفبایی حضرت زهرا سلام‌الله علیها) به همت این نشر در 9 جلد روانه بازار شد. کتاب دانشنامه مهدوی در ۲۹ جلد و تحت اشراف شاعر و نویسنده توانمند سید محمدصادق موسوی گرمارودی تهیه و منتشر شده است. این اثر از 5 هزار و 300 دیوان، 6 هزار و 530 مجموعه شعر و نیز 312 تذکره و زندگینامه شعرا مورد بررسی قرار گرفته و در مجموع 12 هزار شعر از هزار و 957 شاعر آورده شده است. در موضوع اخلاق، کتاب‌های متعدد در حیطه‌های متفاوت از جمله اخلاق فردی، اخلاق اداری، اخلاق بندگی و… به چاپ رسید. در موضوع تفسیر و علوم قرآنی، آثار قرآنی طلاب خواهر تحت عنوان سرمه سعادت در بیش از 80 عنوان با کمک معاونت پژوهش حوزه تألیف و به چاپ رسیده است.

 

7.نشر هاجر چه طرح‌های جدیدی علاوه بر چاپ کتاب دارد؟

نشر هاجر ناشر تخصصی زن و خانواده در نظر دارد تمامی بانوان نویسنده را در جای‌جای ایران‌زمین، شناسایی کند و پرورش‌دهنده و ارائه‌دهنده استعدادهای بانوان در عرصه قلم باشد. بدین منظور فراخوانی را با نام کتابانو طراحی و اعلام کرده است. در تمامی مراحل ابتدایی این فراخوان (اعم از انتخاب نام فراخوان و…) از خود بانوان نظر گرفتیم تا بدین‌وسیله تمامی خانم هایی که اهل تحقیق و تألیف هستند، بتوانند آثار خود را برای نشر هاجر، ارسال کنند و در این فراخوان بزرگ  حضور داشته باشند.

در این فراخوان علاوه بر آثار بانوان، پذیرای کتاب‌هایی که با موضوع زن و خانواده نگاشته شده‌اند، از تمامی نویسندگان نیز خواهیم بود.

 

همچنین به لطف خداوند نشر پویای هاجر، طرح‌های متعددی در دست اجرا و اقدام دارد، از آن جمله:

برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت هفتگی در حاشیه نماز جمعه تهران

تبدیل برخی کتاب‌ها به کتاب صوتی

راه‌اندازی مرکز مشاوره چاپ و نشر

فراخوان طراحان و ایده پردازان گرافیکی و هنری

و موارد متعدد دیگر…

 

8 . نشر هاجر برای آینده چه برنامه‌هایی دارد؟

می توانم به فعالیت های زیر اشاره کنم. البته برنامه های دیگری هم در درست مطالعه است که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

ایجاد شبکه‌ای از بانوان نویسنده و تشکیل انجمن نویسندگان، شناسایی و تقویت بانوان نویسنده؛

تغییر در قالب‌های مرسوم نوشتاری جهت ارائه مطالب دینی (در واقع ارائه مطالب و محتوای دینی در قالبی جدید که برای مخاطبین جذابیت داشته باشد، مد نظر است)؛

تهیه زندگی‌نامه شهدای زن و همسران شهدا و ایثارگران.

این انتشارات به یُمن تجارب گران‌قدر سعی دارد با مدیریت راهبردی، افق‌های جدیدی را پیش روی اهل علم و ادب بگشاید و علاوه بر وظایف ذاتی خود، مأموریت‌های جدید و هم سو با اهداف کلان حوزه­های علمیه خواهران را برای مجموعه خود تعریف نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *