اخبار, انجمن, وبلاگ

مصاحبه با خانم سهرابی مولف کتاب رزق و رزاقیت

خانم زهرا سهرابی یکی پویندگان عرصه تفسیر و علوم قرآن است که حاصل گفتگوی ما با ایشان پیش روی شماست

 

باید برای حضور مداوم پژوهشگران فکری کرد

  1. خانم سهرابی لطفا کمی از خودتان بگویید؟

بنده دارای مدرک غیر حوزوی فوق دیپلم تربیت مربی قرآن از دانشگاه معارف قرآن هستم و در حال حاضر مشغول تحصیل در سطح4 گرایش تفسیر وعلوم قرآنی.

از سال 70 وارد حوزه علمیه شدم و در مدرسه نفیسه، تحصیلات حوزوی را شروع کردم.

در سال 74 به تدریس ادبیات عرب و قرآن و تفسیر پرداختم و همزمان به سِمَت معاون آموزش همان مدرسه منصوب شدم. سال 83 در مدارس گلدشت و فاطمه الزهرا تدریس داشتم .

سال 84 هم به عنوان  مدرّس در مدرسه خدیجه کبری مشغول تدریس ادبیات عرب، تفسیر و منطق بودم و پس از یکسال به سِمت معاون فرهنگی مدرسه منصوب شدم.

سال 88 فعالیت خود را در معاونت آموزشِ مدیریت استان به عنوان کارشناس اساتید آغاز کردم و در سال 93 در معاونت پژوهش، به عنوان کارشناس برنامه­ریزی کارم را ادامه دادم و نهایتا از خرداد 95 تاکنون مسئولیت معاونت پژوهش را عهده­دار شده ام.

 

  1. مختصری در خصوص کتاب هایی که در نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده، به چاپ رساندید توضیح دهید؟

به حول و قوه الهی حین اشتغال به کار، تحصیلات عالیه خود را در رشته تفسیر و علوم قرآنی گذراندم و نتیجه آن تدوین پایان نامه با عنوان «رزق و رزاقیت و بررسی شبهات آن» بود که در سال 95 در جشنواره بانوی کرامت حائز رتبه شد و با عنایت معاونت پژوهش مرکز، به وسیله نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده، به چاپ رسید.

 

  1. چه تحلیلی از وضعیت فعلی نشر کتاب های علوم اسلامی در کشور دارید و وضعیت آثار خواهران طلبه را چگونه ارزیابی می­نمایید؟

الحمدلله وضعیت فعلی نشر کتاب های اسلامی در کشور خوب است. به نظرم رشد و قوت خوبی به خود گرفته است و طلاب خواهر نیز فعالیت های خوبی را شروع کرده اند. در استان اصفهان تاکنون 80  اثر از خواهران داشته ایم که به وسیله نشر هاجر و ناشرین دیگر به چاپ رسیده وخوشبختانه تعداد علاقمندان و توانمندان پژوهش وتحقیق رو به افزایش است.

 

  1. چه عواملی را در تقویت علمی خواهران طلبه مؤثر می دانید تا به واسطه آنها نوشته هایشان ارتقاء یابد؟ در این مسیر مسئولین حوزه چه نقش و وظایفی را می توانند بر عهده بگیرند؟

بدون شک آموزش روش های تحقیق و برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارت افزایی طلاب بسیار مفید و مثمر ثمر است. این مسأله باید از طرف مسئولین امر، پشتیبانی معنوی و مالی شود. پژوهش زمانبر و دیر بازده است؛ باید برای حضور مداوم پژوهشگران فکر کرد.

نباید علاقمندان به پژوهش رها شوند، وظیفه مسئولین است که برنامه ریزی نمایند و آنان را ثابت قدم نگه دارند.

طلبه باید اهمیت پژوهش را درک کند، حظ و بهره­ی آن را لمس نماید و این مهم با تبلیغ و فرهنگ سازی میسر است. داوران و ارزیابان باید توانمندی خواهران را بپذیرند و خوب و منصفانه داوری و ارزیابی نمایند تا طلاب با رفع اشکالات آثار خود،آثار فاخری را به منصه­ی ظهور برسانند.

 

  1. برای بهره گیری از تجارب اهل قلم در مدارس علمیه چه برنامه هایی پیشنهاد می کنید؟

  • استفاده از طلاب محقق برای تدریس و آموزش پژوهش
  • برگزاری نشست و دریافت راه کارهای آنان برای بهره­مندی دیگر طلاب
  • تأسیس پژوهشکده تا محلی برای تحقیق محققین مهیا شود.

 

  1. سرکار عالی در جایگاه یک نویسنده که مشغله های علمی وکاری نیز دارید؛ چگونه بین این اشتغالات و رسیدگی به امور خانواده تعادل برقرار کرده­اید؟

اولا این مسأله باید مورد عنایت باشد که مسئولیت خانواده خاص بانوان نیست. بدون تردید مردان نیز در قبال خانواده، تربیت فرزندان و… مسئولیت دارند؛ بنابراین مسئولیت زندگی یک طرفه نیست. البته برای یک خانم اولویت اول خانواده است؛ لیکن در برابر جامعه نیز مسئول خواهند بود. بانوان نباید در جامعه دچار رخوت و سستی شوند.

بنابراین با یک برنامه ریزی  دقیق، می توان در برابر مسئولیت ها پاسخگو بود. به علاوه، کار پژوهش بهترین فعالیتی است که بانوان می توانند در کنار اداره امور خانواده بر عهده داشته باشند.

 

  1. چه راهکارهایی برای استقبال مجامع علمی از نشر تحقیقات خواهران طلبه پیشنهاد می­نمایید؟

شناسایی مسایل و مشکلات جامعه و انجام تحقیقات کاربردی که بتواند پاسخگوی سوالات و نیازهای مجامع باشد. همچنین ارائه و معرفی فعالیت های علمی – پژوهشی خواهران و تبلیغ آن می تواند در این جهت راه گشا باشد.

 

  1. به نظر شما عموم مخاطبان چه انتظاری از آثار نویسندگان طلاب خواهر دارند؟ جای خالی چه موضوعاتی در حوزه نشر کتاب مشهود است که ناشرینی مثل نشر هاجر می­توانند بر روی موضوعات آن سرمایه گذاری کنند و مرکز نشر هاجر برای حمایت از تولید و نشر آثار طلاب چه رویکرد و سیاست هایی را در پیش بگیرد؟

نشر هاجر در روند دریافت آثار، یعنی پایان نامه ها و تحقیقات پایانی، باید برنامه ریزی بهتری داشتته باشد. در حال حاضر قرار است شیوه نامه ی تبدیل کتاب در اختیار طلبه ها قرار گیرد. آنها تبدیل را انجام دهند، بعد از آن ارزیابی انجام می شود در حالی که به نظرم بهتر است آثار ارزیابی شود و بعد از پاسخ مثبت ارزیابی، تبدیل انجام شود .

چاپ رمان و شعر نیز باید تحت حمایت نشر هاجر قرارگیرد.

 

  1. فرهنگ کتاب وکتابخوانی را در بین طلاب خواهر چگونه ارزیابی می نمایید؟

سرانه مطالعه در جامعه کمرنگ است، طلاب نیز عضو همین جامعه اند؛ البته این موضوع کلیت ندارد و برای بیان دقیق مطلب باید آمارگیری کرد. امید که شاهد رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *