دانش آموزتان را به خاطر انجام تکالیف شبها بیدار نگه ندارید

یک روانشناس با شروع سال تحصیلی جدید به ضرورت خواب شبانه کودکان تاکید کرد و گفت: والدین نباید به کودک خود اجازه دهند به بهانه‌ انجام تکالیف درسی شب‌ها بیدار بماند.

ندا علی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر خواب شبانه کودکان هنگام آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: گاهی کودکان در ایام مدرسه به بهانه‌ی انجام تکالیف خود شب‌ها بیدار می‌مانند و دیرتر به خواب می‌روند که والدین نباید اجازه بیدار ماندن فرزند خود را حتی به بهانه‌ انجام تکالیف درسی بدهند.

این عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی ایران، با بیان اینکه حتی در ایام آخر هفته و تعطیلات مدرسه نباید ریتم خواب کودک برهم بخورد، ادامه داد: برهم خوردن ریتم خواب کودکان و نخوابیدن در شب می‌تواند عوارضی پایدار برای کودکان داشته باشد چراکه که کیفیت خواب روز به دلیل وجود نور کمتر از خواب شب است و همین امر موجب اختلال در ریتم بیولوژیک می‌شود.

به گفته‌ وی، ملاتونین که موجب خوابیدن می‌شود و هورمون رشد که موجب رشد کودک می‌شود در شب هنگام و در خواب عمیق ترشح می‌شوند و از این جهت خواب شب برای کودکان ضرورت دارد و نخوابیدن در شب موجب ضعف سیستم ایمنی بدن کودکان، افسردگی و اضطراب در کودکان می‌شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه به طور طبیعی کودکان سنین مدرسه به هشت الی ۹ ساعت خواب احتیاج دارند، افزود: دلایل بی‌خوابی در کودکان متفاوت است، یکی از این دلایل می‌تواند ترس، استرس و یا نگرانی‌های کودک از محیط خانه و یا مدرسه باشد، همچنین استفاده از وسایل الکترونیکی به ویژه پیش از خواب می‌تواند موجب بی‌خوابی در کودکان شود.

وی الگوی رفتاری والدین را عاملی مهم در خوابیدن کودکان دانست و اظهار کرد: والدین گاها عادت دارند تا دیرهنگام تلویزیون تماشا کنند و یا درون تخت‌خواب از موبایل خود استفاده کنند و این الگوی بدی برای کودکان است. کودک باید یاد بگیرد که تخت خواب تنها محل خوابیدن است و نباید وسایل خود را بجز یک وسیله‌ای که به آن دلبستگی دارد مانند عروسکی خاص؛ به رخت خواب ببرد.

علی بیگی معتقد است بهترین عامل در خواب به موقع کودک الگوی رفتاری والدین است و والدین باید ابتدا الگوی رفتاری و سبک زندگی خود را مناسب و صحیح کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی ایران بر این باور است که والدین باید شرایط مناسب برای خواب کودک را فراهم کنند و با او درباره‌ی ضرورت و اهمیت خواب در ساعات معین صحبت کنند، همچنین اجازه فعالیت و تحرک بدنی در طول روز را به کودک بدهند تا در هنگام شب کودک خسته باشد و خوابش ببرد.

علی بیگی گفت: اگر کودکی در هنگام شب خوابش نمی‌برد والدین می‌توانند به او اجازه دهند رخت خواب را ترک کند و یک فعالیت آرامی مانند خواندن کتاب داشته باشد و دوباره برای خوابیدن به رخت خواب بازگردد اما والدین نباید او را با وسایلی که خیلی محرک‌اند سرگرم کنند.

وی در انتها به ایجاد محیطی آرام و ساکت، به دور از سر و صدا و…برای خواب راحت کودک تاکید و خاطر نشان کرد: ممکن است نخوابیدن کودک منشاء اضطراب داشته باشد که در این صورت والدین باید از متخصصین این حوزه بهره ببرند.

الهام حلاجیان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *