اخبار, جدیدترین ها, معرفی کتاب, وبلاگ

آشنایی با سه کتاب مرکز نشر هاجر در حال و هوای ماه رمضان

به گزارش روابط عمومی مرکز نشر هاجر، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر تحریری از اساتید مطرح حوزه در کتاب “اخلاق بندگی” نکات بسیار مهمی در این رابطه را مطرح کرده ، از جمله این که اخلاق بندگی یا بایسته های ارتباط مستقیم با خداوند، زیربنایی ترین اساس تغییر بینش نسبت به موضوعات اخلاقی است و خودکنترلی به عنوان ویژگی های اساسی توصیه های اخلاقی، نسبت وثیقی با این قسم از اخلاقیات اسلامی دارد.

در این کتاب بر این نکته تاکید شده که اساساً انسان نمی تواند در پی بهسازی ارتباط با دیگران باشد و در عین حال از دیگر ابعاد اخلاقیات در تعامل با خود و طبیعت و خداوند غافل بماند، از این رو کتاب اخلاق بندگی در یک سیر منطقی و علمی بر اساس فرآیند رشد معنوی انسان از معرفت تا بررسی برخی عبادات از منظر اخلاق به طرح مباحث می پردازد و در آخر دربردارنده مباحث ارزشمندی در باب مباحث کلیات دانش اخلاق است.

همچنین در کتاب “حیات و تربیت در آموزه های قرآنی و علوم انسانی” نوشته خانم ام البنین فیروزی این مساله مورد توجه قرار گرفته است که دین اسلام که برای تمام نیازهای بشری برنامه ای کامل و جامع دارد در مسأله تربیت نیز، آموزه های بی بدیل و عمیقی دارد .

در این بین، توجه به نکات آیات و روایات، موجب تربیت نسلی موفق و کارآمد خواهد شد که در هر مرحله ای از زندگی، نیازهای متناسب را دریافت کرده و مسیر مناسب را طی کرده است.

کتاب “حیات و تربیت در آموزه های قرآنی و علوم انسانی” از دستاوردهای نشر هاجر به زیبایی به این امر مهم پرداخته و بعد از ذکر مقدمات و عوامل تربیت از دیدگاه علوم وحیانی و انسانی، مراحل زندگی و تربیت از دیدگاه قرآن و روایات را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.

همچنین در کتاب “آیه های سعادت” که تهیه و تنظیم آن از سوی موسسه فرهنگی هنری عاشورا صورت گرفته و از سوی نشر هاجر به زیور طبع آراسته شده، به مباحثی چون جایگاه بندگی، مسائل تعلیم و تربیت، تعامل با مردم، چگونگی رفتار با بانوان، نصایح کاربردی و غیره پرداخته شده است. ازآن جا که ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و عبودیت و اخلاق مداری است، پرداختن به این مسائل از زاویه وصیتنامه امیرالمومنین علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) بسیار مهم و کاربردی و ارزشمند است.

در این سفارش نامه، حضرت بنا به اولویت، مطالب از مباحث بنیادین و دلیل نگارش نامه شروع کرده و با بررسی مطالب اعتقادی به عنوان ریشه و جهت گیری اساسی زندگی هر انسان، نامه را پیگیری فرموده اند؛ آن گاه با بیان مطالب حکمی، کاربردی و اخلاقی، شیوه زیستن خداگونه و آخرت محور را بیان فرموده اند که مطالعه آن برای هر کسی که دل در گروی سعادت و نیل به حقیقت را دارد بسیار لازم و ضروری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *